i k l a n

Tuesday, February 10, 2015

Dipermudahkan dapat rumah sewa

Saya sekarang ini telah pun menetap di negeri Terengganu.

Bagi yang tak tahu, saya memang berasal dari Kota Bharu, kemudiannya sambung belajar dan bekerja di Batu Pahat, Johor selama lebih kurang 8 tahun. Setelah nikah saya merantau ke Queensland, Australia menemani isteri menghabiskan sisa pengajiannya. Kemudian balik semula ke Kota Bharu dan sekarang inshaAllah menetap di Kuala Terengganu.

Mencari rumah sewa memang merupakan suatu yang mencabar apatah lagi tempat yang kita cari itu merupakan tempat yang baru untuk kita. Lagi susah bila kita tidak mengenali sesiapa di situ. Bertambah-tambah susah bila kita tak tahu secara spesifik kat mana yang patut kita tinggal.

Itulah antara perkara yang saya dan isteri hadapi ketika mencari rumah sewa di Terengganu. Rumah sewa banyak tapi isu harga sewa, kawasan yang pernah terkena banjir, kesesuaian dan keselesaan untuk anak kami dan keselamatan juga antara perkara yang kami ambilkira sebelum menyewa.

2 minggu tempoh yang kami ambil untuk mendapatkan rumah sewa. Seminggu pertama kami pulang hampa. Isunya kami tersilap kawasan. Ada beberapa rumah yang dah dilihat tetapi ada isu pernah kena banjir dan keadaan rumah yang teruk. Ada rumah yang selesa tapi harga pula mahal. Minggu kedua, kami tukar ke kawasan yang lebih spesifik, Hari pertama terus dapat rumah. Alhamdulillah kami dapat rumah selesa, agak baru dan harga sewa pun boleh dikategori murah di kawasan ini.

Apa rahsianya?
Sebenarnya dalam perjalanan ke Terengganu untuk minggu kedua, kami berdoa:

"Ya Allah mudahkanlah pencarian rumah sewa kami. Moga-moga kami dapat rumah yang baik untuk kami, agama kami, kehidupan dunia kami serta akhirat kami. amin"

Alhamdulillah, rumah yang kami perolehi ini sangat dekat dengan masjid. Sangat dekat juga dengan tempat kerja isteri dan adik ipar saya (adik ipar seorang doktor pelatih di hospital SNZ).

Kami pun tak jangka dapat rumah ini. Tuan rumah juga tak kenal orang yang bagi no telefon tuan rumah. Orang tu pun kami jumpa sebab nak sewa homestay dia. Yang lagi tragik, homestay tersebut adalah homestay yang dibuat sementara waktu sahaja sementara rumah tersebut diambil semula oleh tuan rumah. Peningkan baca cerita ini.

Tak payah nak pening-pening sangat. Ini semua pertolongan Allah swt. Allah dah rezekikan kami untuk dapat rumah tersebut. Syukur Ya Allah.

Terus terngiang ayat ini "Nikmat tuhan yang manakah yang engkau dustai"

Sekian.

Minta saja pada Allah, bukan pada manusia ;)

No comments:

Related Posts with Thumbnails