i k l a n

Saturday, February 7, 2015

Saya di awal tahun 2015

Assalamualaikum wbt

Ini entri pertama dalam tahun 2015 setelah lama tidak menulis di blog. Kali ini saya mahu berkongsi kisah hidup saya satu ketika dulu dan sekarang.

Zaman persekolahan dulu saya adalah pelajar yang sederhana. Tidak cemerlang dan tidak pula terlalu bodoh. Sekolah rendah ke sekolah menengah saya sentiasa berada di kelas pertengahan. Dalam kelas pertengahan pun saya dapat kedudukan tengah-tengah. Namun rezeki saya agak baik, Allah kurniakan kesempatan untuk saya layak masuk ke Pusat Asasi Sains Universiti Malaya untuk sijil matrikulasi. Di sana masih lagi tengah-tengah, sebab saya masih lagi dalam keadaan selesa. Saya ada rakan-rakan satu sekolah yang dikenali untuk saya rujuk.

Keadaan berubah bilamana saya melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah di tempat baru. Di sana saya tiada kenalan rapat. Saya bersendiri. Tiada lagi kawan-kawan untuk saya rujuk jika saya tak tahu. Di situ saya mula mencari semangat dalaman untuk memajukan diri dalam pelajaran. Disebabkan tiada orang yang boleh dirujuk, maka saya yang harus jadi orang yang dirujuk. Alhamdulillah semester pertama cemerlang. Semester seterusnya saya hanyut balik sebab alpa dengan dunia sendiri.

Setelah tamat ijazah pertama dengan tambahan satu semester, saya sekali lagi diberi rezeki untuk sambung ijazah kedua. Sekali lagi saya keseorangan. Program pengajian untuk lepasan siswazah agak baru di situ. Tiada siapa yang dapat saya rujuk kecuali penyelia saya sendiri. Disebabkan tiada siapa yang dapat saya rujuk, maka saya harus jadi orang yang dirujuk. Dan ia berhasil, kebanyakkan pelajar baru yang mendaftar untuk pengajian master akan merujuk saya tentang beberapa hal di fakulti.

Disamping menyambung belajar, saya juga mula menambah pengalaman hidup dengan menjadi seorang perunding pelaburan berlesen di syarikat merah (bukan nama sebenar). Dalam bidang ini, pengalaman yang saya timba agak berbeza. Ia bukan lagi soal kat mana mahu dirujuk tapi soal siapa yang bertindak. Dalam bidang ini saya menjadi seorang perunding yang agak slow and steady. Di sini saya berjumpa ramai orang yang pelbagai ragam. Ada satu isu yang saya belajar dalam industri ini.

Suatu ketika dulu, industri ini dan syarikat merah ini bukanlah suatu yang dikenali ramai terutamanya bangsa M. Jadi kebanyakkan perunding membuat alasan yang ramai orang tak tahu berkenaan industri ini, ramai yang tak kenal syarikat ini. Jadi mereka tak dapat mencari pelanggan yang mahukan perkhidmatan mereka. Namun setelah beberapa ketika, industri dan nama syarikat merah ini telah mula dikenali ramai. Bilangan perunding di syarikat merah juga bertambah. Pada masa ini, kebanyakkan perunding membuat alasan semua orang dah tahu dan telah pun menceburi industri tersebut. Jadi mereka perlu bersaing sesama sendiri untuk menawarkan perkhidmatan tersebut kepada pelanggan.

Berniaga memang minat saya walaupun saya tak pernah secara rasmi berniaga. Saya pernah membuka beberapa syarikat sendiri dengan cara mendaftarkan nama perniagaan enterprise di pejabat SSM. Kebanyakkan perniagaan masa itu adalah berkenaan perunding latihan dan motivasi. Saya tidak pernah berniaga produk secara serius, walaupun pernah terjebak dengan MLM secara tidak disengajakan. Tak sempat dapat untung pun saya terus berhenti bilamana saya sedar yang niat saya ketika itu adalah sebab mahu pakai kereta besar. Owh...saya pernah jadi pembantu jurujual di kedai runcit kepunyaan sepupu. Tapi itu aktiviti cari duit tambahan masa cuti semester. Pernah juga saya belajar untuk masuk tender. Tetap tak pernah dapat sebab tiada pengalaman dan tak pernah nak berguru.

Dari cerita dan pengalaman saya di atas,

Kalaulah saya guna alasan yang sekarang ini dah terlalu ramai orang berniaga maka saya pun tak boleh berniaga dah. Kalaulah saya guna alasan yang saya tiada orang untuk dirujuk, maka sekarang ini saya sepatutnya berusaha untuk jadi orang yang dirujuk. Jadi di mana saya ketika ini?

Saya sedang cuba berniaga. Belum mula lagi tapi akan bermula.

Bila mula?

Jawapan yang paling terbaek:  Dah lama mula
Jawapan yang baik: Sekarang bermula
Jawapan yang hampeh: Nanti

Jawapan saya: Saya tengah istikharah


No comments:

Related Posts with Thumbnails