i k l a n

Wednesday, December 9, 2009

jom melayan gambar..terengganu 7 n 8 dec 09

masa update entri ni sebenarnya masih penat lagi. jadi tak ada mood lagi nak berceloteh panjang. jadi jom layan gambar yang sedikit ini..

ni hotel (permai inn hotel) di waktu malam. opss..saya sampai sana pukul 6 pagi. check in dan bersiap untuk registration dan opening ceremony seawal jam 8 pagi. masuk bilik terus mandi dan seterika baju.

ni waktu opening ceremony. cam biasa laa..tak ramai lagi yang datang. gimik perasmian mantap gak. tak nak banyak komen. alamak gambar gegar

kali ini tiada gambar tengah present sebabnya tiada orang yang boleh diharapkan untuk ambil gambar. lagi pun masa tu cam cuak gak sebabnya sesi tu ada seorang prof (iran), sorang prof madya (utm) , ada 2 orang bertaraf phD (local n oversea) dalam bilik tersebut. diorang tu dah laa present tahap higher level. satu pun tak faham. semua wat keluar mathematical method masing-masing. pastu berhujah. saya nyer lak present paling simple dan alhamdulillah soalan pun xsusah sangat. kiranya boleh jawab laa. Dr Jais lak cakap masa dia present tak ada orang tanya. ish..sepatutnya ramai laa tanya dia. owh ya..kami present di waktu yang sama tapi berlainan bilik. gambar di atas tu dah lepas present. beraksi kononnya sedang buat kerja

diwaktu petang..saya sebenarnya keluar ke bandar kuala terengganu bersama Dr.Jais.. saya pergi beli tiket untuk balik johor dan Dr lak nak g pasar payang untuk cari baju batik wat isterinya yang tersayang dan juga anak-anaknya. saya pun ikut sekali sebab kami kena naik teksi dan tambangnya rm10 untuk sehala. jadi dah dapat buat penjimatan kos di situ. hehe..

haa..ni gambar ngah posing sebelum g dinner anjuran organizer. memang boring tul dok g sorang-sorang kat sana. tu yang dok wat benda ntah pe2 je. layan..

erk..ni gambar semasa majlis dinner. ada tarian ulik mayang dan beberapa tarian lain. saya tak fokus sangat dekat persembahan sebab dok borak dengan rakan yang baru dikenali (haw - master student from utm). oh yaa..yang dok semeja masa majlis malam tu adalah peserta dari thailand dan beberapa orang peserta local tapi tak sempat nak berkenalan sangat sebab mejanya besar. makanan adalah masakan melayu. rasa cam biasa jek. tapi tak pe lah makan free.

gambar sorang dalam lif masa pulang dari dinner..alamak gambar gegar lagi. rugi tak bawak dslr hazwan. tapi tulaa malasnyer pasal laa ni...

ni gambar pemandangan luar tingkap bilik di pagi hari kedua. memang best dok situ sebab leh nampak laut walaupun agak jauh. tenang dan damai. cuma yang paling terkilan, tak sempat nak g ke pantai. ish..ish..

walaupun xsempat g pantai...namun sempat ke taman tamadun islam (TTI). yer tempat yang menempatkan masjid kristal tu. owh saya ke sana bersama kumpulan peserta pembentang. terima kasih kepada penganjur (Universiti Malaysia Terengganu) yang telah menyediakan bas dan bawa kitorang jalan-jalan..jom layan gambar lagi

huh..ni baru gambar kat area masjid kristal. cantik sangat cuaca dan langit masa tu. sayangnyer. tu baru amik guna kamera digital nikon guna scene untuk beach/snow. ok lah cantik laa jugak (puji sendiri nampak..huk). mari melayan gambar monumen masjid lak..

banyak nyer monumen masjid. tapi masa lak yang terhad. kami kat TTI ni sejam sahaja. oh lupa..nak masuk kat area monumen ni kena ada passport. passport negara TTI. aku beli rm10 jek. pastu masuk dalam tu leh pilih nak jalan kaki, berbasikal or naik tren. semuanya ada bayaran. saya pilih untuk berbasikal sebabnya masa yang terhad dan dah lama kepingin untuk naik basikal. sebenarnya gambar monumen tu tak banyak sebab dok syok naik basikal siap leh pusing kawasan tu 2 kali lagi sampai berpeluh-peluh..lagi pun sebab keseorangan di sana cukuplah tidak seronok. lainlah kalau datang berteman (opss..!!) maksud saya bersama teman atau ditemani dengan kamera dslr yang canggih manggih itu. baru laa syook. perjalanan kami tak habis di situ..

gambar di atas ni gambar ikan kat kompleks noor arfa batik. sebelum ke sana, kami ke pasar payang. owh nampaknya sekali lagi saya terpaksa ke sana. kali ini banyak lepak memerhatikan gelagat orang ramai disekitar pasar tu. owh yaa..gadis-gadis di atas pasar payang ni manis-manis belaka. kepada yang masih solo tu mungkin anda tak nak balik jika ke sini. ahakss.. seronok dok lepak memerhatikan orang. dalam rombongan kitorang tu, saya lihat peserta luar negara kurang tertarik dengan pakaian tetapi diorang lebih tertarik dengan barang kemas terutamanya mereka dari asia barat. yang lain saya tengok banyak beli makanan.

kemudianya kami ke kompleks noor arfa batik. lupa nak tangkap gambar di sini sebab mungkin dah penat. tapi boleh digambarkan betapa besarnya kompleks ini dan mempunyai kesenian yang tinggi. ruang kompleks juga menarik. insyaAllah akan datang lagi ke sini dilain kali untuk membeli belah sebab masa pergi tu poket dah pokai. hanya mampu kulihat saja. perjalanan kami berakhir di sana. kemudian dalam jam 7 malam saya di hantar oleh pihak penganjur dari hotel ke stesen bas kuala terengganu. sekali lagi kredit untuk organizer universiti malaysia terengganu. siap hantar peserta lain ke airport dan mereka sungguh baik melayan tetamu. sungguh terharu sekali dengan layanan mereka.

wah...satu perjalanan yang sekejap tapi padat dengan aktiviti. oh..kulitku sudah gelap akibat sunburn (mungkin semasa berada di TTI). pukul 8.30mlm bas transnasional bertolak balik ke batu pahat. sampai di batu pahat jam 5 pagi. akibat malas menunggu lama ku terus amik teksi dengan bayaran rm30 untuk pulang ke rumah. badanku cukup penat dan tak mampu ke lab disebelah pagi. petang baru dapat ke material lab bagi melaksanakan kerja-kerja yang sepatutnya.

owh..terengganu akan ku kembali lagi ke sana ;)