i k l a n

Monday, September 6, 2010

butang baju


Dulu masa bulan ramadhan aku pernah jadi penjual butang baju. butang baju untuk perempuan dan juga lelaki. tapi bukan aku nyer kedai tapi kedai sepupu. aku tolong jaga jek. takda apa yang best pun jadi penjual butang baju ni hanya nak kongsi-kongsi citer je.

butang baju ni takde lah mahal sangat pun. harga bawah rm2. paling murah rm1. walaupun murah ramai gak yang mintak diskaun. rasanya sepupu aku tak letak pun board diskaun 50% kat situ. tapi sebab memang dah tabiat orang membeli mintak diskaun. kalau beli banyak boleh la aku bagi diskaun sikit. ada yang beli satu pun minta diskaun gak. tak ke pening aku nak jawab. so aku jawab..kena tanya tokey...

butang baju ni memang laa banyak jenis. ada macam-macam kolor, corak dan design. kalau yang pelanggan perempuan xde masalah sangat sebab dia tgk aku ni lelaki. so dia tak kan tanya banyak sebab aku pun bukan tau sangat diorang nyer eksesori. kalau pelanggan lelaki yang bermasalah sikit. diorang ni banyak tanya. kekadang diorang cakap warna baju diorang, jadi aku perlu cari warna butang yang sesuai untuk dipadankan dengan baju tersebut. tapi ada gak yang saje nak uji aku. bila aku bagi suggestion diorang kutuk pulak.

butang baju melayu untuk lelaki agak bermasalah sikit. kebanyakkan yang datang beli akan cari yang paling murah, cantik dan menarik. diorang cakap risau hilang. aku cakap camne tak hilang kalau basuh baju tak nak simpan butang tu. itulah masalah lelaki, butang baju melayu tu selalu jek hilang. so setiap kali nak raya, setiap kali itulah akan pergi kedai cari butang baju yang baru. kalo kat rumah aku, memang mak aku belikan extra set untuk sesiapa yang tetiba jek xde butang baju dipagi raya.

butang baju melayu ni ada yang mahal dan ada yang paling murah. paling murah tu cam yang dijual tepi jalan..tepi kaki lima (cam yang aku pernah jual). bagi yang dah berduit dan berfesyen akan cari yang mahal sikit. yang mahal sikit ni memang design gempak sikit lah. biasanya harga rm10 dan ke atas. tapi ada gak yang lagi mahal sebab guna mutiara. yang ni aku tak pernah pakai lagi laa.

butang baju melayu ni kecil jek tapi peranan yang dimaikan cukup besar. tanpanya baju melayu raya yang baru itu tak kan berseri. yang lagi penting, tanpanya juga akan menyebabkan bulu dada orang boleh nampak...oppss..!!

[m]uh[s]ync mengucapkan selamat nak menyambut raya. jangan lupa cari butang baju melayu

2 comments:

Roronoa said...

Butang baju melayu yang harga RM 79, 89, 50, 6o yang ada kat pasaran tu harganya Berapa plak...?

MOHD ZAKI said...

perghh..nice 1

Related Posts with Thumbnails