i k l a n

Monday, May 14, 2012

tak puas hati

YoOoo..salam brothers n sisters,

aku tak tahu lah sejak kebelakangan ni aku asyik dok bercerita pasal ketidakpuasan hati aku terhadap orang. setiap kali borak ngan kawan-kawan, nanti aku akan cakap pasal ketidakpuasan hati pasal orang tu. nanti borak ngan orang tu pulak, aku cakap pasal tak puas hati ngan orang lain pulak. hishh...apa aku ni bagus sangat ker?

aku rasa di saat aku tak puas hati kat orang lain, banyak jugak yang orang lain tak puas hati pasal aku

tapi member aku kata, kita perlu menerima seseorang itu seadanya (macam nak menerima calon isteri jek). aku pun setuju jugak tapi... (ishh....kenapa perlu ada tapi..!!)

...tapi perkara yang kita tidak puas hati tu adalah suatu yang tak bagus. jika kawan kita tu buat banyak kali mungkin akan menjatuhkan reputasinya sebagai orang-orang yang baek.

urm...tapi kalo asyik tapi dan tapi dan tapi pastu tapi memang tak selesai masalah yang ko tak puas hati tu.

betol jugak kan. sebab perkara yang ko tak puas hati tu adalah perkara yang melibatkan attitude/perangai/tabiat. agak susah untuk dia terima dan tidak mudah juga untuk dia ubah.

kawan aku yang lain pulak kata, eloklah kalo kita tegur sahaja member kita tu. bagitahu apa yang kita tidak puas hati. supaya setidak-tidaknya dia akan tahu tentang tingkah lakunya diperhatikan. walaupun mungkin dia tak akan berubah mendadak tapi sekurang-kurangnya dia tahu.

pandangan ni disokong oleh kawan aku yang lain, menurutnya apa-apa yang berlaku terhadap sahabat kita perlulah kita bagitahu samada perkara itu baek atau tidak baek. kalo perkara baek ia akan menjadi motivasi untuk dia terus berjaya, dan kalo perkara tak baek pula mungkin akan menyebabkannya lebih berhati-hati dan cuba memperbaiki. itulah peranan sahabat yang baek katanya.

sorang lagi kawan aku kata sahabat yang baek umpama cermin untuk membernya yang lain. bersama di saat senang dan susah. memberitahu perkara yang baek dan buruk. dan yang paling penting sentiasa berkata benar setiap masa.

OooOOooo...jadi aku patut bagitahu apa yang aku tidak puas hati dengan member aku tu. tapi camne ek nak bagitahu?

adoiii...macam-macam cara boleh. tapi yang paling penting berhikmah. ko boleh menegur menggunakan pendekatan umum. contohnya memberi nasihat umum tetapi menekankan perkara yang tidak puas hati tu secara jelas. atau pun boleh juga menyampaikan secara nasihat menggunakan sms, masej dll. yang penting ayat dan niat untuk menegur itu adalah paling senang dan ikhlas.

2 comments:

Anonymous said...

x puas hati gi la cakap kat dia.. jangan pendam cam bisul.. lama-lama meletup..


yang penting ada fakta..
kurang2 yg kena marah pun perasaan apa yg x kena.. selama ni rasa diri sendiri betul jer..

abih marah, cool down.. justify balik tindakan yg kita amekk..

pastu berbaik-baik la..
yg penting ada result!


apa aku mengarut nih?
aku pun tatau... wakakakakakaka...


++ insan kerdil, hina, berhingus lagi.. ++

muhsync said...

tak pernah kena bisul...boleh meletop ek? heheehehe

Related Posts with Thumbnails