i k l a n

Tuesday, June 5, 2012

Permasalahan,Persoalan dan jawapan


Suatu hari tu aku ada dengar satu rancangan soal jawab berkenaan hal ehwal agama. So ramailah yang call bertanya ustaz yang jadi panel tentang pelbagai kesulitan dalam hal beragama. Tetiba ada sorang pemanggil perempuan yang call. Dia cakap dia sudah bosan dan penat dengan segala jawapan dan alasan yang diberikan. Apa yang dimaksudkan perempuan tadi, tentang permasalahan yang beliau hadapi dan tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh golongan ustaz yang beliau jumpa. Dia cakap asyik-asyik jawapannya SABAR. Selama mana dia harus bersabar lagi dengan masalah yang dia hadapi itu. Permasalahan yang dia hadapi adalah berkaitan dengan rumahtangga dan pengamalan agama suami yang merupakan sorang saudara baru tapi selalu mengelak untuk mengamalkan ajaran islam.

Pada mulanya aku macam tergamam jugak dengan cara perempuan ni cakap. Tapi aku sedar yang perempuan ni sebenarnya tengah diuji. Aku cuba lihat bagaimana ustaz yang jadi panel itu memberi jawapan yang penuh hikmah.

Ustaz tersebut memulakan jawapan dengan meminta perempuan tersebut untuk berlapang dada terlebih dahulu. Ini merupakan ujian dari Allah swt. Dan jawapan yang terbaek yang boleh diberikan oleh saya (ustaz tersebut) sebagai seorang manusia adalah BERSABAR. Sesungguhnya seorang manusia itu mempunyai had limit tertentu. Sesungguhnya seorang ustaz itu pun terhad dengan ilmunya. Sesungguhnya saya juga memahami puan ingin sekali suatu jawapan yang dapat menyelesaikan masalah puan. Tapi sehingga ke saat ini puan masih lagi mendapat jawapan yang sama yakni BERSABAR. Jadi maksudnya puan perlu beralih kepada kaedah lain yakni dengan mengadu pula kepada Allah swt. Mintalah kepada Allah jawapan kepada masalah puan. Bacalah alquran dan terjemahannya sebab kemungkinan puan akan beroleh jawapannya dari sana. Tapi ada syarat yang puan perlu lakukan yakni perlulah berserah diri sepenuhnya kepada Allah swt. Dan akan redha dengan ketentuanNya. Hanya itulah sekadar respon lemah yang dapat saya berikan terhadap permasalahan puan. Wasalam.

Aku sebenarnya teringat kata kawan aku bila dengar respon ustaz tersebut, kata kawan aku, adalah susah untuk kita meminta dari manusia. Adalah lebih mudah meminta kepada Allah sebab Allah Maha Memberi. 

No comments:

Related Posts with Thumbnails