i k l a n

Monday, February 9, 2015

Tips temuduga atau bertemu orang besar

Tips ini ditulis sempena Dr isteri menghadiri temuduga.

Bagi individu yang tak biasa berjumpa dengan orang besar (orang berpangkat), mereka akan rasa TAKUT sebelum perjumpaan tersebut. Ada orang kata NERVOUS lah..!!

Mengapa TAKUT/GEMENTAR/NERVOUS ini terjadi?

Semua reaksi ini terjadi bila kita asyik memikirkan keadaan perjumpaan tersebut.
Dalam kepala masing-masing sibuk memikirkan "Apa soalan yang nak ditanya nanti", "Apa jawapan terbaik yang harus aku jawab?", "Berapa ramai panel yang akan ada?", "Semua panel orang hebat-hebat, nanti mesti tanya soalan yang aku tak dapat jawab" dan macam-macam lagi soalan yang sendiri buat bagi menggambarkan betapa NGERI perjumpaan tersebut.

Apa yang telah berlaku?

Pemikiran kita yang asyik memikirkan tentang keadaan tersebut sebenarnya telah meransang segala enzim dalam badan untuk kita rasa TAKUT/NERVOUS/GEMENTAR. Tetapi sedarkah kita bahawa keadaan itu belum lagi terjadi dan belum tentu terjadi seperti yang kita gambarkan dalam minda kita.

Jadi bagaimana nak mengatasi perkara tersebut?

satu: Guna mentera ini:
"Mereka (panel/orang besar) juga merupakan manusia yang sama macam kita.  Cuma dia ada pangkat. Yang lebih besar adalah Allah swt. Segala ketetapan telah pun ditetapkan oleh Allah. Aku hanya buat yang terbaek yang boleh aku buat"

dua: Jawab apa tahu saja.
Jadilah orang yang jujur dan yakin dengan diri. Bukannya menjadi orang yang luar biasa dari diri kita yang sebenar semata-mata untuk mendapat jawatan, pekerjaan atau peluang yang cuba kita perolehi tersebut. Jika ditanya perkara yang diluar pengetahuan kita, maka jawablah dengan jujur yang perkara itu diluar pengetahuan kita (i.e: "Maaf, perkara tersebut diluar pengetahuan saya ketika ini, jika perlu bagi saya masa untuk saya dapatkan maklumat lanjut tentang perkara tersebut dan saya akan maklum kembali kepada Tuan/Puan"). Kita tidak perlu menjadi orang yang serba tahu kerana yang lebih mengetahui adalah Allah swt.

tiga: Usah digambar keadaan pertemuan dan fokuskan kepada perkara utama pertemuan
Usahlah kita cuba menggambarkan keadaan pertemuan tersebut sebaliknya fokuskan diri kita kepada perkara yang lebih utama iaitu tujuan pertemuan. Jika pertemuan tersebut berkenaan dengan tender, maka yang harus difokuskan adalah segala maklumat tender dan dokumen. Kalau temuduga, pakai pakaian terbaik dan fokuskan kepada mencari maklumat aktiviti pengeluaran syarikat/agensi. Bukan menghafal misi dan visi tetapi lebihkan kepada halatuju syarikat/agensi tersebut. Mana-mana industri sekalipun lebih berminat mendengar tentang halatuju untuk maju bukan sekadar perkara sediaada.

empat: Hadir awal
Hadir awal supaya kita boleh bertenang dengan suasana sekitar. Hadir awal juga akan memberi kesempatan kepada kita untuk berzikir dan berdoa supaya Allah lembutkan dan lancarkan lidah kita untuk berkata-kata.

lima: Mohonlah pada Allah
Mohonlah pada Allah jika pertemuan itu akan menghasilkan perkara yang baik untuk kita, agama kita, kehidupan kita dan akhirat kita maka mudahkanlah. Jika ia tidak baik maka mohon supaya Allah jauhkan.

Sekian tips untuk kali ini.

Dr isteri sebenarnya bukan menghadiri temuduga TAPI temubual

No comments:

Related Posts with Thumbnails