i k l a n

Wednesday, February 17, 2010

pilihan kehidupan



semalam walaupun tangan ni cedera tetap degilkan diri untuk pergi isi air bertapis. Stok simpanan air sudah abis dan aku pula rasa begitu lemah. Rasanya akibat kekurangan air dan juga kehilangan darah (luka kecil jek..hehe). Kebetulan pula kereta zubair (housemate) ada. Empunya kereta menyertai program di UMK. Hari jumaat baru sampai balik.



Dengan mengambil semua tong (bekas) air yang ada ku bawa ke tempat yang biasa kami ambil. Kat sana ada 2 mesin berlainan jenama. Jadi macam biasa, mengambil air bermula dari bekas yang kecil. Seterusnya bekas yang makin besar. Tiba-tiba ada seorang Chinese boy keluar dari kedai berhampiran dan menegur ku yang sedang khusyuk. Aku senyum. Dia cakap kat aku "Gunalah mesin yang satu lagi". "kenapa..? mesin tu lagi bagus ke?" balasku. "kat sana lagi banyak" jawab budak itu lagi. aku senyum dan untuk tidak mengecewakannya aku beralih ke mesin sebelah. Budak tu pun turut bersusah payah menolong ku menggunakan mesin tersebut.

Sambil tunggu air memenuhi bekas tu sempat laa aku bertanya umur. Rupanya baru berumur 9 tahun. Dia tinggal kat kedai belakang mesin tu rupanya. Setelah selesai dengan mengucapkan terima kasih aku terus membawa semua bekas-bekas air ke dalam kereta. "peramah betul budak tu walaupun berlainan bangsa" bisik dalam hatiku. Owh baru ku perasan rupanya mesin yang kedua aku guna tu menggunakan sumber air dari kedai bapa budak tu. Patut laa dia bersusah payah suruh aku guna mesin tersebut. Tak silap aku, diorang pun dapat bayaran sewa dan penggunaan air. Bijak sungguh diorang ni. Walaupun sedikit tapi tetap cuba untuk dapatkan hasilnya.

Merenung balik ke dalam diri, bagaimana anak sekecil itu boleh menghasilkan pendapatan untuk keluarga. Itu mungkin latihan awal dan kulihat juga bagaimana usaha mereka untuk mendapatkan sumber pendapatan dari perniagaan dan menggunakan segala sumber yang ada untuk diperniagakan.



Sesekali ku terfikir..menjana pendapatan sendiri atau makan gaji? Nak ikut pada survival tentulah makan gaji yang selamat. Tapi bagaimana harus ku terus makan gaji sedangkan ku punyai pilihan untuk menjana pendapatan sendiri. Sampai bila juga harus ku teruskan hidupku dengan makan gaji..fuuhhh. Susahnya bila hidup dalam kebiasaan.

Tetiba teringat permainan catur bestari. Laluan makan gaji kemudian laluan tijarah dan seterusnya jihad bisnes. Semudah itukah laluan untuk ku mencapai kebebasan kewangan dan kebebasan hidup.



kan ku fikirkan lagi... =)

No comments:

Related Posts with Thumbnails