i k l a n

Sunday, December 12, 2010

Graf IMAN

pagi tadi aku tengok rancangan motivasi pagi. tajuk ceramah pasal "menambah keimanan". pe yang aku dapat kongsikan dari rancangan tersebut adalah graf iman nabi sentiasa menaik dari hari ke hari. graf iman malaikat adalah maintain je (tak naik dan tak turun). graf para sahabat nabi lak ada turun dan naik tapi bahagian naik adalah lebih tinggi dari bahagian turun. persoalannya bagaimana pula graf iman KITA..??

kalo korang belajar ekonomi atau amik tau pasal ekonomi grafnya adalah seperti di bawah

kalo kita umpamakan iman kita ni macam ekonomi. jadi iman bagaimana yang kita nak laburkan. iman macam nabi, malaikat atau para sahabat nabi? iman macam nabi dah sah-sah tak dapat sebab kita bukan nabi. sama juga iman macam malaikat pun tak dapat sebabnya kita bukan malaikat. sekarang ni yang tinggal adalah iman macam para sahabat nabi iaitu bahagian naik adalah lebih tinggi dari bahagian yang jatuh.

seperti mana kita nak ekonomi negara atau dunia bagus, seperti itulah juga sepatutnya kita latih, asuh dan didik iman kita ni supaya sentiasa naik lebih tinggi apabila jatuh. sebab tu lah aku guna perbandingan dengan graf ekonomi yang bermaksud analisis. seperti ekonomi yang sentiasa dianalisis bagaimana pula kita analisis iman kita?

pendapat aku bagaimana nak analisis iman adalah dengan cara muhasabah diri. seboleh mungkin adalah setiap hari. apa yang aku dapat kongsi seperti mana dikongsi oleh ahli motivasi dan ustaz, bermuhasabahlah di malam hari sebelum tido. cuba check perkara baek, buruk, dosa dan tahap kesyukuran kita pada hari tersebut. kemudian sudahkanlah sesi analisis (muhasabah) itu dengan solat taubat sebelum tido. senang je kan..

p/s: semua bola yang jatuh ke tanah akan melantun naik semula. bezanya antara semua bola itu adalah setinggi mana ia akan melantun naik semula :D

No comments:

Related Posts with Thumbnails