i k l a n

Thursday, April 28, 2011

kawan mengandung luar nikah


actually aku ada pengalaman mempunyai kawan yang mengandung luar nikah. masa tu aku baru jek abis SPM. tengah tunggu result tetiba kami dikejutkan dengan berita salah seorang rakan sekelas berkahwin. kawen awal tu tak kisah sangat la. mungkin dah jodoh dia. tapi ada berita tak berapa sedap lak muncul. katanya rakan kami tu sudah mengandung.

dari berita khabar angin hingga akhirnya berita tu memang kisah yang betul. aku sangat-sangat terkejut. serius aku terkejut sebabnya dia adalah rakan sekelas dan antara yang rapat juga dengan kitorang. dari berita dia berkawen sampailah hari keluar result spm. kami sudah tidak bertemu lagi. mungkin dia malu dan menjauhkan diri dari rakan-rakan.

kami dikalangan rakan-rakan ni pun borak-borak la. camne leh jadik kes tu kat kawan kitorg. dari situ baru kami sedar tentang perubahan yang berlaku kat dia masa dalam kelas. dia asyik pening kepala. pergi tandas dan muntah (ikut kata2 member perempuan). kat dalam kelas suka makan asam. pastu masa tu dia digosipkan ngan budak sekampung dengannya. gosip tu muncul bila ada lelaki yang menghantar dan menjemput dia balik dari sekolah. pastu dia juga pernah mendapat hadiah helmet nova. masa tu kira helmet nova ngah top la.

dari citer-citer tu semua, benda ni sampai lah kat cikgu. kami pun citer la balik apa yang kami lalui sebelum tu. pastu cikgu cakap "nape awak tak bagitau cikgu awal2 lagi". oppss..kami pun tak perasan semua tu. benda ni disedari selepas kejadian dah berlaku. anyway...rakan baik dia pun tak tahu hal ni. pastu sampai ketikanya kami dikhabarkan dengan berita kami mendapat anak sedara pertama dari kelas kami :D

takpe lah. kita doakan dia kembali ke jalan yang diredhai dan semoga allah mengampunkan segala dosanya. selepas bertahun menghilang, dia kini sudah kembali lagi. nasib baek sekarang ni ada FB. so dia dah kembali menegur kawan-kawan yang telah lama dia tinggalkan dulu.

persoalannya..salah siapa?

tak payah nak salahkan sesape sebaliknya salahkan kat diri masing-masing yang terlibat. di mana tanggungjawab kita terhadap sahabat dan sedara seakidah dengan kita.

ada yang lagi teruk, dia mengutuk pulak member ni..

ish...istighfar la banyak2.

p/s: Ya Allah, jadikan lah diriku serta zuriatku dalam kalangan orang-orang yang beriman kepada Mu dan rasulMu serta mengerjakan amal soleh.amin

No comments:

Related Posts with Thumbnails