i k l a n

Saturday, June 11, 2011

balik kampung

kali ni balik kampung memang lama. sebelum ni paling lama balik seminggu. biasanya tak sampai seminggu dah balik johor. sepanjang balik kampung kali ni memang lain sikit. lain dari segi aktiviti dan perkara yang dihadapi.

pertamanya..sesampainya dirumah tetiba kena double back side kick. pasal apa tu tak perlulah tahu. tapi aku mengelak jek. tapi kesannya menyebabkan aku mengalami stress yang menyebabkan aku demotivated untuk seketika. bagi menghilangkan stress yang dihadapi aku buat kerja lain. aku mengemas rumah dan enjoy dengan kerja2 kemas rumah. kebetulan rumah baru lepas renovate. so barang2 banyak nak kena susun balik.

kedua, aku terjumpa kawan lama. kawan masa sekolah rendah dulu. dia dah jadi ustaz. sebelum ni pernah berkhidmat sebagai imam di masjid kat area taman melawati. sekarang ni berkhidmat sepenuh masa di kampung sebagai ... (dia tak nak bagitau jawatan). pendek citer, dia ni nak ajak aku bersama dia membangunkan aktiviti untuk belia kampung. secara lebih spesifiknya untuk membuat aktiviti untuk belia ke masjid. aku sangat2 gumbira dengan tawaran tersebut namun masih lagi tidak pasti dengan kedudukan aku di masa depan. sekadar membantu membuat aktiviti tu memang tidak menjadi masalah sebab itulah aktiviti rutin aku selama ini. sekarang ni aku tengah menyiapkan kertas kerja untuk dibentangkan kepada jawatankuasa masjid. namun disebalik keghairahan tu aku kecewa dengan sikap tidak berapa bersungguh kawan aku tu. patutlah selama ini segala idea dia tak kemana. bagi aku pula yang terbiasa dengan tindakan ni memang tak tahan la. takpe..aku cuba bantu apa yang mampu dulu. dari dulu lagi berhajat untuk buat sesuatu program kat masjid kampung aku tu. insyaAllah moga terhasil suatu hari nanti.

ketiga, dengar khutbah hari jumaat. khutbah yang menarik bercakap tentang golongan belia. dengan bacaan khatib yang membaca penuh bersemangat. namun terselit di hati kecil. di mana tindakannya..?? mereka mempertikaikan tentang gejala belia suka berhibur dan segala macam aktiviti sosial lain. tapi adakah mereka menyediakan program alternatif lain untuk para belia ni menggantikan aktiviti hiburan lalai mereka itu. belia ni mungkin boleh meninggalkan aktiviti lalai itu. tp ia seharusnya di isi oleh program alternatif lain. ataupun sepatutnya perbanyakkan program2 alternatif islamik supaya dapat menyaingi program hiburan melalaikan.


keempat, aku seronok dok bercakap pasal perubahan dan tindakan untuk orang lain. tapi perubahan diri aku tidak pernah aku kisahkan. dah banyak kali ni kena brainwash dengan leader. ye pilihan terletak ditangan aku. kemunduran diri aku sekalipun tidak menjejaskan kehidupan orang lain. namun aku harus ingat siapa yang akan membela kehidupan aku jika bukan diri aku sendiri. kekadang rasa perlu untuk aku tinggalkan seketika kerja2 free aku. tapi....owh tersepit dipersimpangan..!!

hurm...layan lagi sekali 3 idiots...hehe

No comments:

Related Posts with Thumbnails