i k l a n

Wednesday, August 3, 2011

cerita ramadhan: nasi tak masak


suatu petang di kala kesibukan untuk berbuka puasa. masing-masing sibuk membantu si ibu menyediakan juadah untuk berbuka puasa. semua kuih muih diletakkan terlebih dahulu bersama lauk pauk yang akan dijamah bila azan berkemundang. dalam hati masing-masing dah tak sabar nak menelan semua jenis kuih dan lauk yang ada. sambil menelan air liur sambil hati menahan sabar menunggu waktu tiba.

"sekarang diumumkan masuklah waktu berbuka bagi kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya" melalui corong radio.

"Allahuakbar, allahuakbar"
suara azan sudah berkemundang.

"Allahumma laka shumna wa bika amanna wa 'alaa rizqika aftharna birahmatika ya arhamarrohimin - Ya Allah bagi Engkau kami berpuasa dan dengan Engkau beriman kami dengan rezeki Engkau kami berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang"
Alleef terus mengetuai bacaan doa berbuka puasa.

apa lagi..makanan pun dijamah dimulai dengan buah kurma. segala kuih muih telah disentuh. sampai masanya untuk lauk pauk pula mengambil tempat. lantas cepat-cepat si Alleef bangun mengambil nasi dari periuk.

alangkah terkejutnya alleef sebab dalam periuk tersebut terisi beras yang masih lagi berendam dengan air.

"hah..kenapa ni..!!" Alleef terkejut dengan apa yang dilihatnya tadi.

rupanya nasi belum masak lagi. mungkin ibunya terlupa nak periksa samada periuk elektrik itu telah ditekan butang untuk memasak nasi ataupun memang periuk itu ada kerosakkan.

cepat-cepat si ibu mengambil periuk nasi tersebut di alih ke dapur gas untuk mempercepatkan proses memasak nasi. nampak gayanya lewat sikitlah nak merasa lauk pauk hari itu.

kejadian itu telah berhenti dengan masing-masing mendiamkan diri. tiada siapa dipersalahkan dan tiada siapa yang mencari salah.

dalam hati si ibu
"sedihnya hari ini sebab aku tidak dapat menyediakan yang terbaik untuk anak-anak ku"

dalam hati si anak
"sesungguhnya kejadian ini menyedarkan aku yang aku tidak menolong ibuku memasak dan meyediakan makanan untuk berbuka"

No comments:

Related Posts with Thumbnails