i k l a n

Friday, September 9, 2011

$ejarah

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

<Penanya> apa pendapat anda tentang sejarah [dibaca dengan nada seorang pembaca berita cam tv3]?

<inche muhSync> erm..camne saya nak jawab? saya ni tak berapa minat sejarah. masa belajar dulu pun dapat credit jek untuk subjek sejarah. tapi kalo nak jugak pendapat, bagi saya sejarah itu sebuah subjek yang kena menghafal, ingat tarikh, siapa terlibat, kat mana berlaku. itu semua susah untuk saya ingat menyebabkan saya tak suka subjek tersebut. tapi orang kata sejarah tu penting untuk kita tahu supaya tidak lakukan perkara yang sama. cuma pendapat ni berselisih dengan pandangan orang-orang ghairah menuju kejayaan. bagi diorang jangan pandang belakang (cam tajuk filem jek ni) lagi tapi teruslah menuju ke depan. ada yang kata "we create future from future not the past". itu semua menyebabkan saya pun tak ambil pusing sangat pasal sejarah. [sambil memberikan senyuman sumbing]

 sekian. itulah pendapat dari anak muda yang telah ditemuramah oleh kami.

esoknya keluarlah tajuk berita kat media massa umum yang biasanya pakcik, makcik kat kampung selalu beli, dengar dan tengok HARI-HARI.

"Anak muda tak tahu sejarah"

Okey dah..!!! cukup..!!
aku tak tau la nape kebelakangan ini aku hangin sikit ngan politik semasa. ada dua (2) perkara yang aku hangin:

(1) info dan berita di media massa yang telah dimonopoli oleh sebelah pihak
(2) citer pasal sejarah yang menyebabkan aku terpaksa membaca balik citer, artikel dan buku sejarah..!!

sebelum tu korang jangan turut hangin lagi. untuk makluman semua, sebelum ni aku memang tak suka bercakap pasal politik dan sejarah. tapi untuk kali ini izinkan aku share apa yang terbuku dalam hati aku ni.

aku masih ingat lagi suatu ketika dulu, cik (panggilan untuk my mom) pernah berpesan. kalau nak dengar ceramah politik kena pergi dengar dua-dua pihak. lepastu baru pegang pendapat yang mana satu nak di bawa. masa pesanan tu disampaikan aku ni masih lagi budak hingusan yang masih tak tahu erti dan penangan politik tu bagaimana. aku masih ingat juga masa tu tengah hangat dengan kempen pilihanraya. Padang di depan rumahku tak terkecuali dari menjadi tempat medan ceramah. dan yang lebih terkesan masa tu adalah tahun reformasi..!!

proses pembesaran aku berlaku (erk...pembesaran aku mungkin tak berlaku sangat tapi tumbesaran). dalam proses itu aku tak pernah hadir mana-mana ceramah politik. pergaulan aku berjumpa dengan pelbagai orang yang berlainan pendapat politiknya. dan aku juga pernah menjadi pengundi serta memilih calon DUN dan Parlimen.

tapikan...akhir-akhir ni aku rasa macam ada suatu yang tak kena. aku tengok berita-berita yang keluar dari media cetak dan elektronik ni semacam menyembunyikan fakta dan menyebelahi pihak berkepentingan. aku sebagai pendengar, pembaca dan penonton terasa telah dicabuli hak untuk mengetahui info dan fakta sebenar. dari itu aku mula menggerakkan langkah mencari media alternatif supaya ruang pemikiran aku ni tidak disekat dan diKAWAL oleh satu dakyah sahaja. atau lebih tepat aku lebih suka mencari suatu perspektif yang lain dari yang ditonjolkan. dan NAH...!!! memang sah. banyak benda yang tak ditonjolkan dalam media-media umum tersebut. dan aku baru tahu patutlah selama ini mereka sibuk dok mencerca blogger rupanya dan sibuk mencandu pemikiran masyarakat yang celik IT ini.

bagi aku senang saja konsepnya..

"kalau korang dah sibuk tunjuk benda yang sebelah pihak memang la orang seperti aku ni akan cari sumber rujukan lain. kami tak bodoh untuk mendengar berita dari sebelah pihak saja. apa yang kami cari adalah info yang benar tidak dinodai mahupun berkepentingan. kalaulah orang seperti kami ni sokong pembangkang sekali pun, memang suatu yang munasabah jugaklah sebabnya pembangkan sudah tiada sumber lain untuk menyampaikan berita tentang sesuatu isu melainkan sumber alternatif ini sajalah"

dan inilah yang terjadi kepada cerita tentang sejarah..!!! kecoh habis satu malaya ni. orang dok sibuk buat amal nak habis ramadhan tapi diorang dok sibuk kecoh pasal citer sejarah. aku mula-mula baca berita tu kat media umum biasa jek dan cam biasalah aku memang tak amik port sangat. tapi gua memang hangin bila isu ini berlanjutan sampai bulan syawal. Oiiii..apa yang teruk sangat sampai benda camtu pun tak boleh handle.

dipendekkan cerita aku cubalah cari maklumat sikit pasal isu tu. siapa yang tukang cerita, siapa yang bagi statement, siapa yang mengulas. GILERR..!! semua haru biru..!! yang paling best pernyataan mat sabu atau rakaman mat sabu cakap pasal isu tu tak pernah pulak aku tengok kat tv.

rest jap...gua bukan penyokong mat sabu. yang aku tau dulu dia ni suka menyumpah orang gak.

tapi bila isu ni dah jadi tahap gaban memang aku pun hangin. bagaimana apa yang dikatakan oleh mat sabu boleh diulas berlainan version kat media umum. punyalah hebat penangan mat sabu kali ini. aku terpaksa bersengkang mata membelek ulasan-ulasan dari sejarahwan. dan kerana mat sabu jugaklah anak muda kita terpaksa menyelak kembali sejarah lama dibulan kemerdekaan ini. kalo korang ingat bulan kemerdekaan kita sebelum ni cuma dok sibuk ngan kibar bendera dan pembarisan. dan yang paling best adalah CUTI.

come on lah..!!

ulasan yang dibuat oleh orang yang makan gaji dengan ...... akan menyatakan bahawa mat indera adalah komunis

ulasan oleh buku pengukir nama johor terbitan yayasan warisan johor keluaran 2004 menyenaraikan bibliografi mat indera sebagai salah seorang pengukir nama johor.

ulasan dari orang yang tidak berkepentingan sangat menyatakan sejarah itu perlu dibincangkan lagi

ulasan aku...mat indera bukan komunis. kalaulah mat indera masih hidup hari ini jika ditanya confirm dia akan cakap dia bukan komunis. dia merupakan salah seorang pejuang kemerdekaan. dia orang yang baik-baik {al-fatihah}

beb...kesian kat kaum keluarga serta keturunan mat indera. dikecam dan dituduh sebegitu rupa. dia hanya bekerjasama dengan komunis untuk mendapatkan bekalan senjata dan ruang untuk menentang penjajah british (sumber yang perlu dibincangkan lagi)
.
alah...macam korang tak boleh buat perbandingan. demi untuk suatu matlamat DaP pun boleh kerjasama ngan PaS (kalo tengok sejarah diorang bagai anjing dengan kucing) + KeAdilan.

kalo tengok lebih lama sikit bagaimana melayu (UmNo), cina (McA) dan india (MiC) - 3 jenis bangsa pun boleh boleh bersatu jugak. pastu siap main ugut-ugut keluar perikatan..ooppss..!!

aku bukan nak berpolitik malah tak menyokong mana-mana parti pun. aku non-partisan beb. dulu aku pun tak pernah tahu nama mat indera. tak ingat aku belajar tak dalam buku sejarah dulu.

cuma


yang lagi haru, telah lama allahyarham meninggal dan dalam tempoh itu dia dijemuh sebagai pengkhianat negara. dia dah mati ditali gantung dan ditanam jauh dalam tanah dan tak pernah bangun untuk menuntut keadilan dan kebenaran untuk dirinya. tapi kenapa isu ini akhirnya timbul juga jika tidak ia merupakan suatu yang BENAR..!!



No comments:

Related Posts with Thumbnails