i k l a n

Saturday, September 10, 2011

SabtuDay

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


aku masih lagi berada di kampung halaman. bila nak balik johor? ntah..takde tarikh yang spesifik lagi. yang pasti next week wajib pergi sana. ada appoinment dengan client, ada orang jemput majlis walimatulurus dan ada cheque yang perlu diclearkan. tapi kan...

apa aku nak buat kat sana. haha. rasa macam asing giler beb. aku rasa bilik aku kat sana dah berhabuk. ni dah lebih sebulan aku tinggalkan. bilik yang aku duduk kat sini pun dah berkali-kali aku bersihkan. rindu juga nak ke sana dan sangat sayang untuk tinggalkan kampung.

artikel sebelum ni pasal sejarah tu pun memang pemanas badan untuk mengaktifkan semula neuron-neuron yang ada dalam kepala ni (ada neuron ke dalam kepala)..!! insyaAllah pasni akan update sekerap mungkin. itupun kalo aku suka lepak kat mana-mana port yang ada wifi free. kat rumah sana aku tak pasang internet connection malah broadband pun sudah lama aku tak pakai. semuanya atas sebab ketidakpuasan hati dengan perkhidmatan yang diberi. alah..lagi pun sekarang ni banyak tempat yang tawarkan wifi percuma. kat restoran, McD, dan kedai mamak (tapi aku cam trauma jek kat kedai mamak ni sejak tengok video serangan di kedai mamak sekitar shah alam kat you tube)

citer pasal perkhidmatan ni. sekarang ni pun tengah kecoh juga pasal tax perkhidmatan enam peratus (6%). apsal tetiba syarikat telekomunikasi nak kenakan tax perkhidmatan pulak? adakah kerana permintaan yang terlalu tinggi atau sebab nak lipat gandakan lagi keuntungan hujung tahun ni? kalau nak diikutkan sebelum ni pun dah berapa banyak diorang ni makan duit kita. cuba korang buat call dan TERmasuk voice mail tentu kena charge kan. itu sekali TERmasuk voice mail. kalo TERmasuk berkali-kali berapa charge yang diambil dari pengguna tanpa pengguna tersebut mendapat sebarang faedah sebesar zarah pun.

isu ini telah memberi kesan kepada rakyat golongan sederhana dan pelajar. tapi kesannya tak besar sangat. lagi pun pelajar dinegaraku tercinta ni bukan paham sangat isu. kalo pelajar sekolah kat bandar nun tu mak ayah dah support pakai line. duit pun tahu mintak dengan mak ayah saja. kalo yang peringkat pengajian tinggi duit ptptn ada untuk support. so isu ni tak kecoh sangat lah. mana budak-budak reti nak kecoh. sebab tu mereka boleh laksanakan plan ni dengan jayanya. tapi diorang lupa negara sekarang ni ngah demam pilihanraya. tetiba golongan muda dari pihak pembangkang dan parti pemerintah menghantar bantahan. silap besar beb..!!

apa lagi..PM kita yang tercinta pun membuat kenyataan
"keputusan itu yang diambil sendiri syarikat telekomunikasi merupakan satu keputusan yang tidak POPULAR selepas beliau mengambil kira pandangan dan maklum balas dari pengguna"
(sumber: berita harian online)

thank PM atas keprihatinan mu mendengar rintihan masyarakat marhaen ini. cuma kenyataan POPULAR dan TAK POPULAR tu yang tak leh blah. ada ke kira popular atau tak. patutnya moto yang YAB PM keluarkan diambil kira terlebih dahulu "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan". kenyataan terbuka aku pulak..meh kita tengok keputusan mana yang popular nanti (PRU13).

tapi..aku tak salahkan PM, Kerajaan mahupun pembangkang. perubahan itu akan sentiasa berlaku. nak atau tak nak kenyataan sekarang ni memang harga akan naik. inflasi pada mata wang yang kita gunakan sekarang ni memang tak boleh nak elak. lainlah kalo kita guna wang dinar dan dirham..!!

jangan dok asyik nak menyalahkan orang, dok complain itu ini sahaja. beb...cuba tengok orang yang jenis kuat complain. ada diorang maju?? anggaplah segala kelemahan ummat ketika ni sebagai kelemahan kita. bila ada kelemahan maka haruslah untuk kita baikinya. baikilah untuk diri sendiri dulu, insyaAllah ia akan berjangkit kepada yang lain juga.

kawan-kawan
inilah masanya untuk kita berhemah, berhikmah dan muhasabah. buangkan yang nak tapi lebih fikirkan kepada yang PERLU

ps: harini aku nak kemas rumah, bilik, meja kerja, file dalam lappy dan kemas otak

No comments:

Related Posts with Thumbnails