i k l a n

Friday, October 7, 2011

Pushing or benefit factor


Sungguh luar biasa sekali kesan membuat daya tarikan positif. Bermula dengan dalam hati yang inginkan sesuatu yang positif, beralih kepada pemikiran yang positif, kemudian bergerak ke arah suatu tindakan yang positif dan hasilnya tentu sekali cukup positif.

Cuba baca balik entry awal pagi semalam tentang breakfast special. Natijah dari membuat tarikan positif dari awal pagi menyebabkan aku menerima beberapa beberapa kesan positif antaranya aku mendapat beberapa sms kata-kata nasihat, mutiara kata serta perkongsian yang bersifat positif dan membina semangat dari beberapa orang sahabat secara berturutan. Suratan atau kebetulan atau ia merupakan suatu tarikan..!!

Berbalik kepada tajuk hari ini yang bunyinya agak strict dan lebih skema kot. Atau boleh dikatakan tajuk hari ni sebagai sebuah tajuk yang serius. Sepanjang kedewasaan menghadapi kehidupan ni banyak juga aku melalui kursus motivasi secara langsung atau tidak langsung. Maklumlah dalam bidang perniagaan ni kita amat perlukan motivasi yang kuat untuk mencapai matlamat yang tak pernah cukup. Apa taknya sebab kita punya matlamat perlulah tinggi. Bak kata pepatah “bercita-citalah untuk mengapai bintang di langit”. Buat masa sekarang ini memang tak logik lagilah untuk kita menggapai bintang. Dapat tengok gambar bintang pun dah cukup baek. Tapi itulah kata-kata falsafah yang mahu kita sentiasa mempunyai cita-cita yang tinggi sehinggalah kita dapat mencapai apa yang tertinggi untuk waktu tersebut.

Menjalani kehidupan dalam bidang perniagaan yang tidak boleh lari dari sales dan marketing adalah suatu pengalaman yang cukup berharga. Di sinilah aku dapat belajar banyak perkara tentang kehidupan dunia yang banyak fatamorgana. Banyak manipulasi dapat dilakukan walaupun hanya sekadar menukar sudut perspektif kita sekadar 1 darjah. Ini termasuklah dengan menukar gaya dan cara berfikir.

Bagi sesetengah orang dalam bidang sales ni menggunakan manipulasi minda untuk mencapai matlamat masing-masing. Antara yang biasa wujud adalah meletakkan target dalam jangkamasa tertentu untuk dicapai. Bagi yang luar biasa sikit, mereka mendapatkan dulu matlamat tersebut secara berhutang kemudian mengejar dengan menyelesaikan hutang itu kembali. Semuanya dibuat atas dasar  dan faktor kehidupan.

Sebagai contoh yang jelas adalah kereta. Bagi orang biasa akan meletakkan matlamat mendapatkan kereta idaman dalam tempoh tertentu kemudian diorang akan mula bekerja ke arah matlamat tersebut. Ia melibatkan jangka masa kerja secara berperingkat dan beransur untuk mendapatkan kereta tersebut. Bagi yang luar biasa adalah mereka membeli dulu kereta idaman tersebut secara hutang. Jadi diorang telah berhutang dengan pihak bank dan perlu membayar hutang tersebut untuk memastikan kereta tersebut sepenuhnya milik mereka. Jadi motivasi mereka bekerja adalah untuk membayar hutang tersebut dan mereka tidak boleh malas. Jika mereka malas atau menunda pekerjaan maka kemungkinan diorang tak dapat membuat bayaran hutang secara baek dan akibat yang lagi teruk yang perlu ditanggung adalah kereta tersebut terpaksa ditarik semula oleh pihak bank.

Di sini kita boleh lihat bagaimana mereka memanipulasi cara dan gaya berfikir dan meletakkan suatu pushing factor untuk memastikan mereka bekerja dengan lebih bersemangat dan meletakkan diri dalam tekanan yang positif untuk berusaha. Namun begitu tidak semua orang boleh bekerja dengan keadaan tekanan yang tinggi. Bagi yang tak dapat bekerja dalam tekanan yang tinggi akan memilih benefit factor sebagai motivasi untuk mereka bekerja.

Berdasarkan pengalaman aku bergaul dengan orang ramai memang aku pernah berjumpa dengan kedua-dua golongan ini. Ada yang memang suka akan pushing factor dan ada yang tidak boleh menerima pushing factor. Actually aku antara orang yang tak boleh menerima pushing factor. Aku lebih senang bekerja dalam keadaan tenang, gembira dan secara sukahati. Bagi aku pushing factor ni boleh memudaratkan matlamat kehidupan aku (ini pendapat aku jek). Ia mungkin betul dan mungkin salah. Terpulang kepada individu tersebut.

Jadi aku lebih banyak menggunakan benefit factor. Namun hasil untuk benefit factor ni kesannya adalah tidak memberansangkan. Sebab utamanya adalah ia bukanlah suatu tekanan untuk dicapai secara serius. Pushing factor pula boleh membuatkan aku collapse. Jadi aku menggunakan kedua-dua factor. Pushing dan benefit factor. Contohnya membeli kereta secara hutang dan wajib membayar hutang tersebut setiap bulan. Jadi aku kena buat sale yang besar setiap bulan bagi memastikan aku dapat menggunakan kereta secara berterusan dan memilikinya. Gabungan benefit factor adalah dengan adanya kereta maka aku akan dapat membuat sale dengan lebih laju, jangkauan yang lebih luas dan aku akan lebih bergaya.!! Nah..aku telah dapat memanipulasi minda aku sendiri. Jadi aku dapat membeli sebijik kereta untuk manfaat perniagaan aku dan pada masa sama aku ada sedikit tekanan untuk memastikan aku membuat sale yang besar setiap bulan bagi membolehkan aku membayar hutang kereta tersebut.

Jadi aku dapat bekerja dengan gumbira. Korang bagaimana? Apakah factor untuk korang mencapai matlamat masing-masing?

contoh membeli kereta takde kaitan langsung dengan diri penulis juga pembaca

-----------------------------------------------
14:58 05102011
Rumah sewa

Kesan dari minum kopi, adrenalin aku bergerak kencang, jantung berdegup laju, pernafasan bagaikan orang yang baru lepas berlari, tangan menggeletar, otak berfikir laju dan terlalu banyak perkara muncul.

Tak cool okeyh..!! perlu cari air limau cepat untuk memudarkan kesan cafein 

No comments:

Related Posts with Thumbnails