i k l a n

Tuesday, November 29, 2011

PERISTIWA


Salam kesejahteraan, kesihatan, keselamatan, kegembiraan, keceriaan dan ketenangan buat semua. Hari ini dalam sejarah. Setiap hari kita akan membuat sejarah samada sejarah baru, sejarah yang sama atau mengulang kembali sejarah lama-lama. Namun masa yang telah ditinggalkan itu tetap tidak boleh dijejaki lagi apatah lagi mahu kembali ke zaman silam yang umpama menunggu bulan jatuh ke riba. Beb..kalo bulan dah jatuh ke riba maknanya dah kiamat..!!

masa yang ada sekarang ini haruslah kita jalani dan hayati sepenuhnya agar secangkir kenangan yang berbaki itu akan menjadi detik waktu yang paling best dalam hidup di muka bumi Allah swt.

Aku nak kongsi peristiwa yang berlaku dalam seminggu dua nih. Pertamanya aku nak ucap tahniah buat sahabat seusrah, sekampus, sekolej, sesyarikat kerana telah pun mendapat cahaya mata kedua sebagai penyambung warisan keturunan keluarga orang yang beriman. Walaupun aku tengok anak pertama mereka masih lagi belum boleh bercakap namun mereka begitu produktif menambah bilangan umat Muhammad SAW. Alhamdulillah...Rezeki dari Allah.

Diumur sebaya aku ni tak pelik sangat kalo dikaitkan dengan perkahwinan. Yang mungkin jadi pelik sikit adalah bagi yang masih belum kawen. Namun aku ada sorang junior ni (of course umur tersangat muda dari aku) yang agak rapat jugaklah. Yang bestnya dulu bila tengok dinding mukabuku dia mesti penuh dengan doa-doa. Macam-macam doalah yang ada. Mungkin rintihan dia mengadu kepada Yang Maha Esa. Apa yang terjadi ngam-ngam lepas habis belajar, budak ni telah pun bertemu jodoh. Ramai dikalangan kami yang terkejut. Tetiba jek hantar sms jemputan kawen. Wah..dia dah bertemu dengan jodohnya. Dan pagi tadi antara jam 2 pagi dapat sms dari budak ni sekali lagi. Ucapan perpisahan sebab dia bakal bertolak ke Mesir mengikut suaminya yang belajar di sana. Walaupun berada jauh di sana tapi mukabuku tetap ada untuk kita saling berhubung dan bertahu khabar masing-masing.

Kehidupan yang kita lalui ini ada pasangannya. Kalo kita ada kawan, kita juga akan ada musuhnya. Begitulah juga dengan aku. Dalam tempoh ini juga bekas musuhku (satu ketika dululah) dan kawanku sekampung, sesekolah dan sebaya telah pun selamat melangsungkan majlis pernikahan masing-masing. Moga korang bahagia dengan pasangan masing-masing hingga ke syurga. Jangan lupa untuk tambahkan lagi umat islam yang beriman di atas muka bumi Allah ini. InsyaAllah dipermudahkan rezekiNya ke arah itu.

Sebelum menempuh saat kebahagiaan dalam hidup, banyak juga rintangan yang perlu dirempuhi. Begitulah nasib seorang junior yang banyak juga kisah hidupnya diluahkan kepada ku. Maklumlah aku ni kan bekas Dr Love yang penah gagal dalam cinta..!! kih kih kih. Apa pun nasihat yang banyak aku bagi kat dia adalah “bersabarlah banyak-banyak”. Atas berkat kesabarannya itu akhirnya dia telah bertemu dengan bakal jodohnya juga. Sementara menunggu masa dan saat yang sesuai sebelum menjadi isteri kepada seorang yang dipanggil suami, maka ikatan pertunangan didahulukan. Bukanlah sebagai lesen untuk menjadi halal tapi sekadar panduan menuju ke arah ikatan yang sah.

Itu cerita yang dah beranak, berkahwin, baru berkahwin dan bertunang. Yang belum kawen ni pun ada jugak peristiwanya. Ia berlaku kepada rakan serumah, sekampus, sekolej tapi bukan sebilik (hahahaha). Dia ni tengah giat mencari jodohnya. Alhamdulillah berkat doanya di kota suci Mekah semasa mengerjakan umrah sebelum ini, dia telah pun ada calon yang diperkenalkan keluarga. maka kegembiraan tak terkata hanya dapat diluahkan dengan senaman tanpa henti 24/7 dirumah. Dia tengah berusaha untuk menguruskan badannya dengan cara minum tea herba orang kampung dan bersenam. Kat rumah ni dah bertambah lagi alat-alat senaman. Ada juga aku mintak pinjam alat senaman dia. Boleh pulak dia cakap kat aku “ko nak bersenam watpe..!! ko kan dah slim tahap perempuan tengok pun leh jeles”. Aku pun membalas pukulan tersebut “beb...aku bersenam bukan sebab nak kuruskan badan tapi untuk jaga kesihatan supaya badan aku sentiasa dalam kondisi terbaek” (ceh..jawapan aku yang skema). Tetiba dia sambut pukulan balas aku “erm..aku bersenam ni pun untuk kesihatan aku jugak sebab nak turunkan berat badan aku”. Walaupun dia tidak membalas pukulan aku tadi, tapi aku dengan sengaja membuat pukulan lain sekali lagi yang betul-betul tepat pada bulu dadanya “kalo nak sihat tak perlulah sedut asap

Kalo dah ajalnya, tak hisap rokok pun boleh meninggal juga. Semua ini sudah tersurat dan kita tiada daya untuk menolak ketentuannya. Begitu juga yang berlaku kepada ayah seorang junior ni yang telah beralih dari dunia sementara kepada alam kubur sebelum menjelma hari kebangkitan. Takziah diucapkan.

Semua peristiwa ni aku titipkan sebagai kenangan persahabatan. Aku doakan moga watak-watak yang aku lakarkan di atas sentiasa di dalam redha Allah.

PENGHARGAAN BUAT WATAK-WATAK:
Sdr. Faizul Amin dan isteri (rashidah) dan si comel Mireya An-Nuha dan baby boy yang baru kenal dunia
Sdri. Nurashikin dan suaminya yang rasanya dah bersama-sama kat Mesir sekarang ni
Riduan aka Don dan isteri (Mazila) serta Rose Raihana dan suami (Shafiq) yang baru bergelar pasangan suami isteri
Sdri. Siti Nur Syahirah yang baru bergelar tunangan orang dan baru dapat tawaran kursus jururawat (lambat lah pulak kawennya nanti)
Sdr. Aimullah yang bakal membuat kejutan untuk bakal jodohnya
Sdri. Nurul Huda dan keluarga semoga tabah dan redha dengan pemergiannya

No comments:

Related Posts with Thumbnails