i k l a n

Monday, April 23, 2012

Komen dari pelajar


Alhamdulillah minggu lepas (masa entri ini ditulis) pelajar telah mula mendapat markah masing-masing. Mungkin akan ada yang terkejut atau ada yang tak sangka atau ada juga yang tak puas hati dengan markah masing-masing. Namun itulah yang diperolehi sewajar dengan usaha yang diberikan.

Menyoroti kembali proses mengajar yang lepas, banyak komen dari pelajar yang tidak berpuas hati dengan cara pengajaran aku. Didapati hampir 60% pelajar yang agak tidak berpuas hati dan selebihnya berupa komen yang agak natural dan ada yang positif dengan style pengajaran yang aku lakukan.

Rata-rata komen yang tak berpuas hati disebabkan cara pengajaran yang agak terbuka dan tiada betul serta salah. Ada yang yang dengan begitu tulus menulis hanya datang kuliah untuk tanda kedatangan sahaja. Ada yang membandingkan dengan kursus lain. Ada juga sebahagian yang tidak berpuas hati dengan pengajaran dalam lab dan sebahagian lagi pengajaran kuliah.

Bagi komen yang agak natural dan positif pula, lebih kepada mengucapkan selamat maju jaya, suruh cepat berumahtangga dan mengucapkan terima kasih atas ilmu yang diajarkan. Ada yang begitu positif dengan cara pengajaran yang agak terbuka ini, ada yang memahami yang mereka diajar untuk belajar berdikari bukan dengan cara disuap lagi.

Berbagai-bagai komen yang diperolehi. Aku terimanya dengan tulus. Aku ada prinsip tersendiri dengan gaya dan cara pengajaran sebegitu. Tugas aku adalah mendidik mereka menjadi insan yang dapat berdiri atas kaki sendiri bila berada di alam kerjaya sebenar. Aku mengajar mereka menghadapi realiti sebenar di luar sana. Aku mengajar mereka bukan untuk lulus atau hanya untuk mendapat “A” dalam kursus tersebut.

Rumusan yang aku perolehi adalah SIKAP. Sikap inilah yang membawa kepada AKIBAT. Inilah yang berlaku kepada pelajar tersebut. bagaimana pernyataan sikapnya terhadap sesuatu itu telah diterjemahkan melalui hasil keputusan untuk kursus tersebut. Alhamdulillah aku dapat mengingati hampir semua pelajar dalam kursus tersebut terutama yang agak nakal, bijak, membijakkan diri, suka bertanya dll.

Aku mengajar untuk dua seksyen. Dari komen yang diperolehi didapati pelajar dalam satu seksyen ni agak positif dalam komen tersebut dan bila diamati keputusan keseluruhan yang diperolehi oleh pelajar seksyen tersebut lebih cemerlang berbanding seksyen yang lagi satu. Cemerlang itu dari segi jumlah pelajar yang mendapat “A” dan markah yang terendah direkodkan.

Jadi kita boleh lihat bagaimana pernyataan SIKAP kita terhadap sesuatu akan diterjemahkan kepada AKIBAT yang akan kita perolehi. Ia selaras dengan hukum tarikan (law of attraction). Bagaimana kita fikir, kita cakap dan kita buat akan menghasilkan keputusan yang selaras dengan fikiran, percakapan dan perbuatan kita itu juga. Dalam Al-quran Allah menyatakan “Allah bersama sangkaan hamba-hambanya..” jadi ayuh kita tukar prasangka yang ada dalam diri kita, tukar cara fikir, cara cakap dan cara kita bertindak.

Semoga apa yang kita FIKIR, CAKAP dan BERTINDAK adalah selaras dengan syariat ALLAH swt
buat para anak didik ku, sesungguhnya aku meredhai segala ilmu yang telah kucurahkan. 
semoga ALLAH merahmati kalian

No comments:

Related Posts with Thumbnails