i k l a n

Monday, April 23, 2012

mengimarahkan masjid


Alhamdulillah (syukur pada mu Ya Allah) atas kesempatan dan kekuatan yang Allah kurniakan dapat aku menghadiri satu majlis rehlah dakwah bersama tetamu kehormat habib umar ben hafidz di masjid UTHM. selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi muhammad saw serta keluarganya, majlis yang ringkas begitu mengujakan. disebalik keterujaan itu terselit suatu ketenangan yang cukup indah. 

aku begitu teruja masjid baru uthm itu dipenuhi oleh makhluk yang bernama manusia disetiap sudut. dari tingkat bawah sampai atas. ramainya makhluk itu berganda-ganda melebihi makhluk yang hadir pd waktu solat jumaat. jangkaan kehadiran oleh pihak penganjur adalah seramai 10 ribu umat manusia yang beragama islam tanpa mengenal bangsa dan fahaman politik kepartian. itu baru makhluk manusia. aku tidak tahu tentang kehadiran makhluk yang diberi nama malaikat. al maklumlah malaikat yang hadir dimajlis halaqah ilmu akan membuat halaqah ilmu itu berturutan sampailah kelangit. jadi tidak hairanlah dibalik keterujaan aku dengan penuhnya masjid dengan makhluk manusia wujudnya ketenangan yang cukup indah. 

antara pesanan habib umar:
sentiasa mengimarahkan masjid, setiap langkah kita masjid akan diganjari pahala. akan ada malaikat yang mengenal orang yang selalu ke masjid. jika dia sakit dan tak dapat ke masjid. malaikat tersebut akan datang menziarahi. dan jika dia mati, malaikat tersebut akan menziarahi jenazahnya dan sama-sama menghantar janazahnya  ke perkuburan. 

balik dari majlis
sempat berebut amik nasi beryani. tapi masa sedang keluar dari parking kereta, kereta aku tersekat dek banyaknya pula makhluk kenderaan yang pelbagai no platnya. ada yang plat singapura. wahhh...orang singapura pun sanggup datang ke sini untuk mengambil peluang bertemu dengan orang alim yang dalam batang tubuhnya mengalir darah keturunan rasulullah saw. alangkah ruginya orang kita yang duduk dekat area sini tak datang. insyaAllah lain masa kita sama-sama rebut peluang yang ada. itupun kalo roh masih lagi dalam tubuh. 

pesanan dari penaja:
sesungguhnya yang menghidupkan masjid itu adalah majlis ilmu.
majlis ilmu yang menyatakan kebenaran itu begitu manis. seperti manisnya gula yang dihurungi oleh semut-semut. 

jadi tak heranlah jika kita tengok majlis ilmu bersama ustaz azhar idrus memang penuh makhluk dalam masjid. aku pernah sekali hadir ceramah ustaz azhar ni. kebetulan balik kg dan dia dtg berceramah di masjid di kampung. memang luar biasa penuh dengan makhluk yang tak pernah nampak batang hidungnya selama ini

No comments:

Related Posts with Thumbnails