i k l a n

Friday, May 4, 2012

nikmat yang cepat dilupakan

"kita jarang lupa untuk baca doa sebelum makan, tapi seringkali terlupa untuk baca doa selepas makan"

ini yang kerap terjadi terhadap diri aku. korang bagaimana? bila difikirkan balik, inilah sikap diri yang selalu alpa dengan nikmat Allah kurniakan. ingat Allah bila dalam kesusahan, tapi alpa bila dalam keadaan kesenangan. Astaghfirullah  (istighfar banyak-banyak)

itu baru ujian kekenyangan, belum lagi ditimpa dengan ujian yang lebih besar seperti nikmat kekayaan, harta yang banyak, anak-anak yang ramai, pengikut yang ramai dan lain-lain lagi yang mewakili ramai dan banyak..!! betul kata ulama' tentang mensyukuri nikmat Allah dalam masa senang itu lebih susah berbanding mensyukuri nikmat di waktu susah. begitu jugalah yang terjadi dengan sikap-sikap kita yang lain.

kita ambil contoh mudah yang berlaku dalam kehidupan masyarakat kita. bilamana ditimpa dengan ujian kesakitan, kesusahan dan penderitaan. maka sewaktu itu kebergantungan kita banyak kepada Allah swt. kita pun bermohon menadah tangan kepada Allah untuk dilepaskan dari kesakitan, kesusahan dan penderitaan yang kita alami. masa itu kita mulalah berjanji dengan Allah yang akan mentaati dan akan membuat amal kebajikan bila sihat nanti.


persoalannya adalah...kenapa amal kebajikan dan mentaati Allah tidak dilakukan ketika di saat itu juga? kenapa harus menunggu mendapat nikmat yang lain baru nak mentaat dan membuat amal? adakah mentaati dan membuat amal itu perlukan masa tertentu? inilah masalah kita. masalah kita tentang cara kita fikir. banyak yang sudah rosak dan terseleweng dari syariat islam sebenar.

sebab itulah dalam kehidupan kita seharian, amat-amat digalakkan untuk kita sentiasa beristighfar supaya Allah mengampunkan dosa-dosa yang kita lakukan secara sengaja atau tidak sengaja. kita manusia yang lemah perlulah untuk bergantung kepada yang MAHA KUASA.

doa sebelum makan tidak semestinya doa "allahumaba rikalana..." sebab itu sebenarnya adalah doa melihat makanan. doa sebelum makan adalah membaca basmalah. dan boleh disudahi dengan ucapan hamdalah "alhamdulillah" selepas makan. takde alasan untuk kata tak hafal doa..!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails