i k l a n

Monday, June 4, 2012

Sakit


Biasanya bila orang sms tanya khabar memang aku akan jawab “alhamdulillah terbaek” walaupun masa tu tengah demam or sakit.

Bagi aku sakit ni adalah kafarah dosa. Apa harus untuk aku hebahkan yang aku tengah sakit. Bukankah ia sama maksud dengan aku menghebahkan kat orang yang aku tengah dikafarah dosa. Lagipun selagi aku boleh bangun berdiri untuk melaksanakan kewajipan as muslim dan dapat pergi bekerja, maka aku harus syukur yang aku belum lagi sakit. Bagi aku, sakit adalah bilamana aku sudah tidak mampu bangun berdiri.

Alhamdulillah pertukaran ubat itu hari memang agak menyeksakan. Beberapa kali tumbang tak dapat pergi kerja. Kesan mengantuk sangat kuat. Tapi selang 2,3 hari kesan mengantuk dah makin pudar walaupun baru lepas makan ubat. Tapi aku terpaksa melupakan/menghindari 2 perkara bagi memastikan kesihatan sekarang ini dapat maintain. Pertama aku dah tak boleh minum minuman sejuk (berais). Kalo aku minum jugak, aku akan hadapi keadaan badan yang sangat lemah, rasa macam nak demam dan sakit di dada. Keadaan tersebut memang aku tak dapat nak gambarkan. Kepala rasa tension yang amat. Perkara yang lagi satu tu aku tak leh citer kat sini sebab ia privasi banyak. So tak sesuai nak citer. Hahhaha. Soooo sorryyyyyy

Anyway...merintihlah banyak-banyak pada Allah di saat sakit. Mohonlah penyembuhan dariNya sebab ubat hanya asbab untuk kita sembuh. Yang menyembuhkan adalah Allah swt juga. Allah bagi sakit sebab Allah sayangkan kita agar kita tidak lupa akan Allah. Berbanding jika Allah tak bagi sakit seperti yang berlaku kepada firaun yang tak pernah sakit. Antara perkara yang digalakkan ketika sakit adalah beristighfar yakni memohon keampunan banyak-banyak dari Allah swt. Jika berada dalam keadaan sakit yang teramat sangat, maka ingatlah akan Allah dan berserahlah diri pada Allah sepenuhnya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails