i k l a n

Friday, July 6, 2012

Makan mana?


Kehidupan orang bujang memang susah bab makan

Semalam aku ada chat ngan sorang kawan ni. Masing-masing sama-sama buat master tapi berlainan fakulti. So dia citer lah life dia dok di fakulti tu tentang kegembiraan bersama sekumpulan pelajar post grad yang lain. Mereka diletakkan dalam bilik yang berdekatan dan sentiasa berbincang dan tolong menolong antara satu sama lain. Sampaikan waktu makan pun diorang akan ajak ramai-ramai makan bersama.

So aku yang mendengar ni pun melahirkan rasa jeles yang serius. Yelah..aku ni dok sorang-sorang kat bilik research tu. Takde ahli group, takde pun student research lain yang berdekatan, takde jugak sesape yang boleh aku buat kawan bincang pasal research aku. Dah tu confirmlah makan pun sorang-sorang.

Bab makan sorang-sorang ni memang lah satu mimpi ngeri untuk sesetengah orang. Lagi-lagi perempuan. Tapi aku pernah jugak jumpa lelaki yang mengaku memang tak leh blah makan sorang-sorang. Dan dia akan merasa cam kagum giler kalo tengok ada orang makan sorang-sorang tanpa seorang pun teman.

Aku pun pada awalnya agak janggal jugak bila kena makan sorang-sorang ni. Tapi aku nak ajak sape? Nak tak nak kena makan jugak. Kalo tak, ada jugak aku kebulur sorang diri..huh..!! tapi lama-lama rasa janggal tu hilang. Makan sorang-sorang tu dah jadi rutin. Tak heranlah kalo orang tak nak teman. Lagi selesa makan sorang. Tak perlu tunggu orang bersiap. Nak makan mana pun sendiri decide. Dah habis makan terus blah, bukan dok borak dulu or terpaksa tunggu kawan habis makan or terpaksa makan cepat-cepat sebab kawan-kawan lain semua dah habis makan. Semua tu aku tak perlu hadapi. Merdeka gitu..!!

Bagi yang makan beramai-ramai ni pulak akan pening nak decide mana nak makan. Nanti cakap “ikut ko lah nak makan mana” pastu yang ni balas balik “aku ikut ko je nak makan mana”. Pastu sampai sudah tak makan..!! sebelum tu tengok bilangan dulu cukup korum ke tak. Kalo tak cukup tak leh nak gerak, nanti ada yang merajuk pulak. Banyak pulak hati nak kena jaga. Dah sampai kedai, pening nak kena belanja or orang nak belanja or nak bayar sendiri-sendiri nih. bayar sendiri-sendiri nanti tak best pulak sebab tadi naik kete dia. Nak belanja semua tak cukup duit pulak. Nak belanja sorang nanti yang lain pulak jeles. Last sekali makan hati sendiri. Hehe

Anyway...dua-dua ada pro dan kontra. Asalkan kita ni bijak memilih dan sesuaikan diri mengikut keadaan. Jangan sampai kita ni jadi pak turut jek. Ikut jek orang buat cam lembu kena tarik. Kita ni dilahirkan bebas dan merdeka. Jangan jadikan diri kita ni hamba secara indirect.

Makan mana ter?

Mulut ter

Tetiba aku teringat satu pesan nih. Tapi aku tak ingat lak sape orang yang bagi pesanan tu. Itu tak penting. Yang penting pesanan yang diberi:

Kita hidup untuk makan atau makan untuk hidup [makanlah kerana Allah swt]

Makanlah makanan yang berkhasiat banyak-banyak, walaupun berkhasiat tapi janganlah makan terlalu banyak hingga badan tak larat nak tanggung [makanlah makanan berkhasiat sekadarnya]

Makan tu makan jugak, jangan sampai mati sebab makan

p/s: lepas sakit ari tu aku rasa aku makan banyak giler. Aku rasa cam badan aku dah gemok kot. Tapi aku timbang tetap jugak 45kg. Adeh..maintain dari zaman sekolah menegah dulu lagi. (perghhh...berat badan 45kg..!! bior betoii..!!) fakta okey..!!

2 comments:

ikanbesh said...

45 kurus ok.. 2x ganda berat aku..
tu kalo bmi pon underweight.. suka baca ko dah semakin sihat.. take care tau... jmpa nanti konvo.. ahehehe

muhsync said...

kurus ker gemok ker itu semua tak penting. yang penting SIHAT. leh wat amal ibadat ngan sesempurna mungkin. eh...ko dah tak datang sini lagi ker..?

Related Posts with Thumbnails