i k l a n

Thursday, July 5, 2012

Pembaris kekayaan


Semua orang nak kaya

Aku pun nak kaya jugak

Aku sebenarnya malas nak tulis entri pasal kaya raya bagai ni. Sometimes perkataan kaya itu telah membuatkan sesetengah orang jelik dan tak mahu baca entri aku nih. Sebab tu aku tukar tajuk entri jadi pembaris. Kenapa aku guna tajuk pembaris tu nanti aku citer kat bawah.

Aku rasa sebelum ni pun aku pernah tulis beberapa entri pasal kekayaan. Tapi kali ini aku nak berkongsi sedikit tentang pemahaman istilah kaya yang sebenar. Kebiasaannya memang tidak boleh tidak bila kita cakap orang tu kaya kita akan ukur kekayaan tu dengan cara melihat betapa besar rumah yang dia duduk, kereta ada berapa bijik, kereta jenama apa dia pakai, pakai baju yang jenama branded john master, bonia, durban (eh...ni jenama common sangat la..!!).

Tengok...itulah cara kita mengukur kekayaan orang tertentu. Sebabtu aku guna tajuk kali ini pembaris. Pembaris tu kan alat untuk mengukur. Tapi kali ini aku nak share ngan korang tentang cara lain untuk mengukur kekayaan seseorang.

Baru-baru ni aku naik kete dan kebetulan dengar satu perkongsian dari somebody dalam radio. Aku pun tak tahu sapa yang cakap masa tu. Dia share tentang bagaimana nak tengok orang tu betul-betul kaya atau buat-buat kaya. Dia cakap orang boleh menipu mata orang dengan memakai pakaian berjenama, boleh juga buat loan untuk beli kereta mewah tapi orang tak boleh menipu dengan apa yang di makan. Bagi orang yang buat-buat kaya ni biasanya dia lebih rela mengikat perut untuk memastikan matlamatnya berjaya. Berbanding orang betul-betul kaya, makannya adalah berkualiti, berkhasiat dan tidak kemuk (kedekut). Tapi aku tak sempat dengar habis huraian lanjut sebab ada urusan yang perlu diselesaikan.

Pada masa yang lain pula, aku sempat tengok satu rancangan di tv. Kebetulan berbicara tentang kewangan. Pakar tu cakap kita sepatutnya melihat orangnya yang kaya bukan kereta, baju or rumahnya yang kaya. Korang faham tak? Maksud pakar tu, kita jangan melihat kereta orang tu yang kaya tapi kita lihat tuan punya kereta yang kaya. Tapi bagaimana nak tengok orang tu kaya tanpa melihat kereta or pakaian orang tu?

Cara lain melihat kekayaan sebenar selain dari cara makannya, kita boleh lihat dari segi gaya hidupnya. Orang kaya tidak semestinya mengamalkan gaya hidup mewah tapi gaya hidupnya lebih segar, sihat dan yang lebih penting berkualiti. Selain itu, orang kaya ni adalah orang yang suka memberi. Memberi ni dalam banyak aspek tidak semestinya bersedekah semata-mata. Sebab dia kaya jugak lah dia boleh memberi sebanyak-banyaknya. Biasanya juga orang yang betul-betul kaya ni akan membeli sesuatu barang atau perkara dengan kaedah bayaran secara CASH / TUNAI.

Pengalaman aku sendiri bila salah sorang housemate aku yang gajinya berganda-ganda dari aku, keretanya confirm lebih besar dari aku dan jawatannya engineer tapi tiap-tiap hujung bulan terpaksa makan meggi..!! betol weh. Ini citer benar dan aku tak tipu dibulan syaaban ni. Sometimes bila kitorg nak keluar makan santai-santai dia tak nak ikut. Terpaksa kitorang pujuk untuk belanja dia makan. Tapi kalo korang nak gunakan pembaris kekayaan biasa memang nampak aku lagi miskin lah dari mamat tu. Tapi...

Teringat balik kisah zaman nabi saw. ramai mempunyai persoalan nabi saw kaya atau tak? Bila aku baca sirah tentang nabi saw, aku dapati bahawa nabi saw ni sebenarnya kaya. Cuma cara hidup nabi saw mengamalkan cara hidup yang sangat sederhana. Antara perkara yang menyebabkan aku cakap nabi saw kaya adalah melalui kisah peperangan. Nabi keluar berperang mempunyai pedang dan baju besi. Pada zaman tersebut, orang yang miskin nak pergi berperang pun tak dapat sebab tak dapat nak sediakan pedang dan baju besi. Ada satu kisah tu, seorang penduduk madinah yang nak sangat pergi berperang mempertahankan madinah hanya menggunakan sehelai kain baju yang dipinjam dari isterinya dan menggunakan pelepah tamar sebagai pedangnya. Itulah bezanya orang kaya dan orang miskin pada zaman rasulullah.  

Begitulah juga yang berlaku terhadap sahabat-sahabat nabi seperti abu bakar as siddiq, uthman bin affan, abdul rahman bin auf dan beberapa orang lagi yang dikenali sebagai orang yang kaya. Kehidupan mereka adalah sederhana tetapi mereka sebenarnya sangat kaya. Mengikut satu kisah bagaimana abdul rahman bin auf ni bila tutup kedai, beliau membawa uncang yang terisi duit dinar dan dirham telah pergi menemui peniaga-peniaga yahudi dan membayarkan hutang-hutang orang islam. Subhanallah begitu kaya kekayaan sahabat nabi. Sehinggakan mereka-mereka ni semua sanggup menyerahkan segala harta bila ada seruan jihad (perang) ketika itu. iman pun kaya giler...

Jadi...kita nak kaya yang bagaimana?

Betul-betul kaya atau buat-buat kaya

Tak perlu ukur dengan pembaris sejauh mana kekayaan (kejayaan) kita. Tapi marilah kita mentauhidkan agama allah insyaAllah kekayaan (kejayaan) akan datang kepada kita. amin

Wallahua’lam

1 comment:

Unknown said...

jom jadi kaya tuan!:D

Related Posts with Thumbnails