i k l a n

Wednesday, July 18, 2012

mula berucap

entri kali ni aku tak nak citer panjang. aku nak share sedikit info tentang bagaimana nak meningkatkan komunikasi terutamanya bila nak berceramah, bagi motivasi dan senang citer bila nak bercakap yang melibatkan mulut. info ni aku kongsikan kepada student aku yang belajar berkenaan dengan komunikasi berkesan. kebetulan semua student aku adalah pelajar melayu islam, jadi penerangan aku lagi mudah. kali ini aku hanya nak kongsi doa permulaan untuk memulakan sesuatu ucapan. doa memulakan ucapan ni sangat penting untuk membantu kita yakin bila bercakap sebab dalam doa tersebut kita meminta bantuan allah dalam memastikan apa yang kita bicarakan adalah suatu yang benar.


َحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوْذُ بِاللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْهُ فَلاَ هَادِيَ لَهُ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ أَمَّا بَعْدُ 
Kami panjatkan segala puji padaNya dan kami meminta pertolonganNya. Seraya memohon ampun dan meminta perlindunganNya dari segala keburukan jiwaku dan dari kejelekan amaliahku. Barangsiapa yang telah Allah tunjukkan jalan baginya, maka tiada yang bisa menyesatkannya.Dan barangsiapa yang telah Allah sesatkan jalannya, maka tiada yang bisa memberinya petunjuk.Ya Allah limpahkanlah salawat dan salam bagi Muhammad saw berserta keluarga dan sahabat-sahabatnya, semuanya.


رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي
Ya Rabbku, lapangkanlah untukku dadaku, dan permudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka memahami perkataanku


Subhanakala 'ilmalana illa ma'allamtana,innaka 'alimul hakeem
Maksudnya
Maha Suci engkau (Allah), Kami tidak mempunyai ilmu pengetahuan melainkan apa yang telah engkau (Allah) ajarkan, Sesunguhnya engkau (Allah) Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana

kemudiannya bolehlah kita sambung ucapan dengan intipati sebenar ceramah. moga dipermudahkan urusan kita semua.

wallahua'alam

No comments:

Related Posts with Thumbnails