i k l a n

Monday, June 1, 2009

Kesan kelembapan EKONOMI sebenar berlarutan sehingga 2010

Oleh Kamarulzaidi Kamis kamarulzaidi@bharian.com.my

Ekonomi dunia dijangka kembali pulih menjelang 2011

KRISIS perbankan di Amerika Syarikat (AS) dan Eropah sudah berakhir, namun dunia kini berdepan kelembapan dalam ekonomi sebenar kesan daripada krisis itu yang dijangkakan akan berlarutan sehingga dua tahun akan datang, kata kumpulan perbankan kedua terbesar di Eropah, UBS.

Pengarah Urusan UBS Global Economic, Paul Donovan, berkata ekonomi dunia, termasuk Malaysia hanya akan kembali pulih dan mencatat pertumbuhan tinggi menjelang 2011.

"Krisis perbankan sudah berakhir berikutan aktiviti menyelamat dan suntikan modal dalam sistem perbankan seluruh dunia khususnya di AS dan United Kingdom (UK).

"Bank global kini sudah mula memberi pinjaman sesama sendiri seperti yang diinginkan. Bagaimanapun, cabaran utama kini adalah kemelesetan ekonomi yang baru bermula susulan krisis perbankan," katanya pada taklimat media mengenai ekonomi dunia global di Kuala Lumpur, semalam.

Donovan berkata, masyarakat global bakal berdepan pertumbuhan ekonomi dunia yang paling lemah dalam tempoh 25 tahun sejak 1982.

"Sebahagian besar ekonomi dunia dijangka mengalami kemelesetan tahun depan. Ekonomi Kumpulan Tujuh Negara Maju (G7) seperti AS, Eropah, United Kingdom dan Kanada dijangka mengalami pertumbuhan negatif. Hanya ekonomi Jepun saja yang diunjurkan mencatat pertumbuhan kecil sebanyak 0.1 peratus," katanya.

Berdasarkan kajian bank itu, beliau menjelaskan, ekonomi dunia bakal berdepan pertumbuhan perlahan sepanjang tempoh 18 bulan selepas krisis perbankan.

Beliau berkata, syarikat perbankan di AS dan Eropah kini sedang mengetatkan proses pemberian pinjaman secara besar-besaran berikutan pertumbuhan kredit yang tinggi sejak 2002.

"Justeru, aktiviti pengurangan kredit yang sedang dilaksanakan sekarang akan mengakibatkan persekitaran ekonomi global yang lembap, sekali gus memberikan tekanan kepada perbelanjaan pengguna dan korporat," katanya.

Bagi Malaysia, katanya, walaupun tidak berdepan masalah sistem perbankan dan jumlah hutang luarnya yang rendah, namun kelembapan eksport global menjejaskan pertumbuhannya.

"Persekitaran eksport yang lembap akan menjejaskan ekonomi Asia, termasuk Malaysia. Pelaksanaan rangsangan fiskal oleh negara di Asia tidak dapat menampung sepenuhnya kesan penurunan eksport global.

"Walaupun kami menjangka pertumbuhan ekonomi Malaysia tahun depan adalah sifar, namun ia lebih baik berbanding sebahagian besar negara lain yang mengalami kemelesetan," katanya.

Beliau juga menjangka kadar pengangguran Malaysia akan meningkat kepada empat peratus menjelang 2010 berbanding anggaran penganalisis sekitar 3.3 hingga 3.5 peratus pada tahun ini.

Dari sudut positif, katanya, kadar inflasi negara ini akan susut mendadak ke bawah paras satu peratus tahun depan susulan penurunan harga bahan api dan komoditi makanan global.

SUMBER: BERITA HARIAN ONLINE 4 NOVEMBER 2008

so my friend...this is the right time to invest especially in unit trust. to know more detail about it, call me (017)7337842 or (019)7317789

No comments:

Related Posts with Thumbnails