i k l a n

Monday, June 29, 2009

MUCEET 2009 Kuantan, Pahang



assalamualaikum wbt...

kali ini nak berkongsi berkenaan pengalaman menghadiri seminar yang telah berlangsung di MS Garden, Kuantan Pahang. seminar ini telah dianjurkan oleh Universiti Malaysia Pahang (UMP). seminar tersebut bertajuk "Malaysian Technical Universities Conference on Engineering and Technology" (MUCEET 2009) dengan tema "Commercialization & Enterprise". saya ke sana sebagai salah seorang pembentang. program tersebut berlangsung selama empat hari. bermula dari 19-22hb jun 2009.

alhamdulillah saya dapat membentangkan berkenaan kajian yang saya lakukan pada hari pertama. mula-mula sebelum pembentangan tu rasa macam gementar juga sebab saya ni seorang yang gemuruh. lantas saya menggunakan segala macam petua untuk menghilangkan gemuruh. tarik nafas panjang-panjang, bercakap kepada diri, yakinkan diri dan segala macam kaedah. maklumlah ini merupakan kali pertama membuat pembentangan berkenaan kajian diluar pada kampus.

kenapa saya cukup gemuruh? semasa sesi pembentangan dijalankan, sesiapa sahaja peserta seminar boleh datang melihat sesi pembentangan dan berpeluang untuk menanyakan soalan berkenaan dengan tajuk pembentangan. jadi kita tidak tahu siapa sebenarnya berada dihadapan kita. samada dia merupakan seorang pakar, profesor atau orang yang memang mempunyai pengalaman luas dalam bidang yang kita bentangkan. kalau anda berada ditempat saya macamana? ;)

sebenarnya tiada apa yang perlu saya bimbangkan, sebaliknya saya hanya perlu bertenang dan terus membentangkan tajuk tanpa memikirkan apa yang akan berlaku selepas sesi pembentangan. sesi pembentangan adalah selama 10 minit dan 5 minit untuk sesi Question and Answer (QnA). jadi apa yang sebenarnya telah berlaku kepada saya? tunggu selepas ini...hehhe



sesi pembentangan saya adalah sesi keempat pada jam 3.15 - 4.15pm dan saya merupakan orang keempat iaitu orang terakhir untuk sesi tersebut. sebelum saya dapat membentang terdiri dari 3 orang pembentang lain. semasa pembentang pertama mula membentang saya sudah mula rasa mengantuk. saya memanng sempat terlelap sehinggalah sampai giliran saya. saya dengan keadaan yang mengantuk tadi terus kehadapan dan membentangkan tajuk kajian saya. pembentangan berjalan lancar sebab saya hanya baca sahaja yang terdapat di dalam slide pembentangan. sekarang sampai ke sesi QnA. saya bernasib baik sebab di dalam bilik tersebut tiada orang yang berkepakaran berkenaan tajuk saya. mereka kebanyakkannya hanya mengetahuinya secara umum. wah..sungguh bernasib baik sekali. hanya terdapat 2 orang sahaja yang bertanyakan soalan. soalan yang dikemukakan untuk mengetahui detail process dan mengetahui sejauh mana kajian ini jika dibandingkan dengan luar negara. alhamdulillah jawapan yang diberikan dapat memuaskan pemberi soalan. dan yang paling best saya dapat ucapan tahniah dan pujian atas pembentangan tersebut. siapa tu? orang yang bagi ucapan tahniah tu merupakan salah seorang yang menanyakan soalan dan merupakan salah seorang pensyarah di UMP. beliau mempunyai phD dalam bidang kimia. rasa hepi jek ;p

cerita pasal seminar ni pula. seminar ni bertujuan untuk menjadi medan perkongsian idea, maklumat serta penambahbaikan bagi sesebuah kajian. jadi segala pertanyaan dan idea yang diluahkan semasa sesi pembentangan adalah amat penting untuk tambah nilai. jadi semakin banyak soalan, semakin bertambah input yang diperolehi oleh sesorang penyelidik. selain itu, pembentangan juga merupakan sebagai satu sumber untuk mengesahkan sesuatu hasil yang diperolehi bagi sesebuah kajian. sebagai contoh, jika terdapat dua orang yang melakukan kajian yang sama dan kedua-duanya membuat kajian untuk peringkat doktor falsafah. maka pengadilan akan dibuat berdasarkan siapa terlebih dahulu menghantar kertas kajian (seminar paper) untuk diterbitkan di dalam jurnal atau dibentang di dalam mana-mana seminar. jadi dapatkah anda melihat betapa pentingnya menghadiri seminar untuk seseorang penyelidik terutamanya yang melibatkan penyelidik di universiti.

pengalaman menghadiri seminar ni sungguh menarik dan MUCEET 2009 merupakan seminar kedua yang saya hadiri tetapi seminar pertama saya menjadi pembentang. kali pertama adalah International Conference of Mechanical and Manufacturing Engineering (ICME 2008) di Johor Bahru. di sana bagaimana saya merasakan betapa kerdilnya diri ini ketika berada dikalangan ilmuan yang begitu ilmunya. dari situ terasa betapa selama ini kita merasakan dengan ilmu sedia ini sudah cukup hebat, kita tidak sedar yang ada ramai lagi yang lebih hebat ilmunya dan sudah tentu Yang Maha Hebat dan Tinggi ilmunya adalah ALLAH swt. Ampunkan dosaku Ya Allah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails