i k l a n

Wednesday, July 1, 2009

survival...




korang penah lihat tak bangunan KLCC..?? saya yakin dan percaya semua orang di Malaysia ni tahu dan psernah tengok bangunan tersebut yang merupakan simbol kebanggaan negara sebagai bangunan berkembar tertinggi di dunia. menyusuri sejarah penciptaan bangunan ini, ia merupakan hasil cetuan idea perdana menteri Malaysia yang keempat, Tun Dr Mahadhir Mohamed. seorang yang mempunyai pemikiran luar biasa hebat. namun begitu adakah anda terfikir simbolik bangunan KLCC ini..??

kali ini saya ingin berkongsi cerita yang di sampaikan oleh salah seorang sahabat saya yang juga merupakan salah seorang trainer dalam program-program yang kami laksanakan. biasalah kami sebagai sahabat yang dalam satu arus perjuangan sentiasa berkongsi apa sahaja. ia sebagai satu langkah untuk saling lengkap melengkapi. itulah yang perlu ada dalam satu pasukan. kembali kepada cerita yang ingin saya kongsikan...

yaa..apa yang ada pada KLCC. KLCC merupakan sebuah bangunan berkembar. menurut sahabat saya, ia merupakan simbolik kepada sikap rakyat Malaysia. sikap apa ye? sikap perlu berteman. perlu ada guidence. ia diumpamakan bahawa rakyat kita tidak boleh hidup sendirian. jika bersendirian maka orang itu tidak akan maju. ia amat memerlukan orang lain di sisi. teruk ke sikap begitu?

nak kata teruk tak teruk sangat. bergantung kepada situasi juga. dalam erti kata berkumpulan sudah pasti teman-teman lain diperlukan. tapi dalam situasi individu pula..tidak ramai yang dapat survive dalam sesuatu situasi. ia amat berkaitan dengan kebergantungan kita kepada seseorang individu. patutkah kita memiliki sifat sebegini...?

pada pandangan saya...sifat survive dan jadi seorang yang survival amat perlu. kita perlu jadi seperti menara KL (KL Tower). jika kita hendak maju..maka kita perlu berusaha sekuat mungkin dan tidak meletakkan kebergantungan pada orang lain tapi sebaliknya kepada usaha kita. tapi sebaik-baiknya bergantunglah kepada Allah swt. kerana Dia lah yang Maha menguasai segala-galanya. insyaALLAH..

No comments:

Related Posts with Thumbnails