i k l a n

Wednesday, June 17, 2009

KeSiBuUuKaN....

assalamualaikum wbt...

apa khabar sahabat-sahabat semua? diharapkan semua berada dalam keadaan TERBAIK. saya pula macam mana? saya alhamdulillah sihat sejahtera dan dalam keadaan TERBAIK. sebenarnya hari ini secara tiba-tiba singgah kat blog. dah lama tak melawat. maklumlah sejak kebelakangan ini agak banyak urusan dan kerja perlu diselesaikan. kerja-kerja tu merangkumi kerja berkenaan research dan kerja kemasyarakatan.

cerita pasal research ni teringat untuk berkongsi 2,3 perkara yang saya alami. sebenarnya kebelakangan ini saya perlu membuat persiapan untuk melengkapkan seminar paper untuk beberapa seminar yang bakal dihadiri dalam tahun ni. dalam kesibukan tu, banyak pula kerja-kerja sampingan lain yang turut sama sibuk. tak sangka pula penyelia memberi kepercayaan yang tinggi. ada beberapa orang pembantu penyelidik dikehendaki merujuk perkara-perkara yang tak difahami kepada saya. jadi banyak ler orang yang datang merujuk. nak tak nak kena melayan pelbagai kerenah. kebetulan pula sekarang ini kat makmal agak sibuk untuk persiapan myvi eco challenge yang akan berlangsung hujung minggu ni. memang agak berserabut sikit sebab senang hilang fokus.

namun begitu, diantara ramai-ramai pelajar yang saya bantu, ada seorang pelajar yang agak kritikal kesnya. bukan kes apa pun, cuma tahap kecekapan dan kepantasan tu agak tidak memuaskan hati. pada mulanya saya anggap kehadiran pelajar tersebut agak mengganggu kosentrasi kerja saya. namun setelah saya berfikir panjang saya rasa saya telah melakukan kesilapan dengan menganggapnya sedemikian.

saya merasakan pelajar tersebut mempunyai masalah kecekapan dalam pemikiran dan tindakan. ini hanya anggapan saya sahaja, secara realiti saya tak tahu. cara kerjanya terlalu perlahan. tiada daya inisiatif apatah lagi kreativiti. pada mulanya saya ingat dia seorang pelajar yang pemalas dan hanya perlu disuap sahaja. jadi mula-mula tu saya banyak bersikap dingin dengan pelajar tersebut. alhamdulillah saya tersedar juga akhirnya tentang sikap yang tidak sepatutnya saya lakukan. saya mula memikirkan perkara yang perlu dilakukan untuk membantu dia. Yaa...saya perlu bantu dia. fikiran saya masih lagi memikirkan langkah yang boleh diambil. hmm...saya tak boleh bagi dia ikan, tapi saya perlu baginya pancing agar lain kali dia tahu macamana nak dapatkan ikan.

itulah langkah terbaik yang saya fikirkan patut saya lakukan. alhamdulillah akhirnya projek pelajar tersebut sudah hampir selesai. sekarang ini sudah hampir 80% sudah siap. hmm...sebenarnya saya selalu berfikir tentang orang yang kurang bernasib baik. ya..kita biasa dengar orang bawahan yang agak lembab, tak pandai berdikari, tak ada inisiatif dan sebagainya. namun kita tidak pernah berfikir kenapa mereka jadi sedemikian. dan apa yang kita patut buat untuk bantu mereka?? banyak betul masa saya untuk bantu orang dan diri saya dah dibantu belum...??? bagi saya, bantu orang seumpama bantu diri kita juga.

bagi saya orang yang bermasalah tersebut memang perlu dibantu dan dibimbing supaya mereka dapat jalan sebenar untuk kehadapan dan lebih menonjol. jadi bagaimana untuk bantu diorang? kita kena bagi peluang. bagi peluang kepada mereka untuk mencuba. kemudian kita hendaklah menilai sejauh mana hasil yang mereka berikan. kemudian cuba buat tambah baik/nilai dengan memberi panduan, pengajaran dan bimbingan. seterusnya nilai kembali hasil yang mereka dapat berikan setelah penambahbaikkan dibuat. satu lagi kesilapan, perubahan tidak dapat diperolehi dalam masa yang cepat. jadi bagi masa lagi. dan begitulah seterusnya. dengan peluang sedemikian rupa, secara tidak langsung kita dapat membangunkan modal insan yang ebih berdaya saing yang berdiri sama tinggi, berjalan sama laju.

jadi jangan biarkan mereka yang bermasalah terus dengan cara mereka. mungkin mereka tidak mendapat pendedahan seperti yang kita perolehi. jadi kitalah yang perlu memberi pendedahan kepada mereka. apa-apa pun saya memang penat. malam-malam di rumah adalah untuk berehat (tido). ;)

1 comment:

faizulamin said...

tahniah! good entri dude!
we wan't more! we wan't more! =)

Related Posts with Thumbnails