i k l a n

Friday, June 12, 2009

PANGGILAN POSITIF (+ve)

Assalamualaikum wbt…


Semoga para pembaca blog saya dalam keadaan yang terbaik untuk meneruskan perjuangan hidup sebagai hamba Allah swt. Coretan kali ini adalah berkenaan kesan positif dalam kehidupan.

Sebagai orang yang banyak terlibat dalam bidang motivasi diri, sebenarnya telah banyak artikal berkenaan perkara ini. Cuma ia diolah dalam pelbagai bentuk yang berlainan mengikut acuan yang dibuat oleh penyampainya. Walaupun sudah banyak, namun saya tetap ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang perkara ini “PANGGILAN POSITIF”.


Pangilan positif yang saya maksudkan di sini adalah berkenaan dengan cara kita fikir, niat, buat dan cakap. Kenapa fikir, niat, buat dan cakap..? Inilah yang saya istilah sebagai panggilan. Melalui pemikiran, percakapan dan perbuatan kita itu secara tidak langsung kita telah membuat panggilan. Panggilan itu bergantung kepada apa yang kita panggil samada ia dalam bentuk positif atau negatif.


Sebagai contoh, Amin merupakan seorang yang mempunyai keinginan untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya. Dia selalu memikirkan perkara-perkara yang boleh diusahakan. Pelbagai idea keluar dari pemikirannya tadi. Idea-idea tersebut di ambil oleh Amin dan dianalisis mengikut kemampuannya. Amin menganalisis ideanya tadi dengan bertanya kepada orang lain dan dia sentiasa memberitahu orang bahawa dia akan mengusahakan sesuatu yang hebat. Idea-idea yang terpilih untuk diusahakan cuba direalisasikan. Di antara perkara-perkara yang diusahakan tersebut sebilangan besar telah berjaya membuahkan hasil. Sementara yang lain masih lagi menanti untuk mengeluarkan hasil.


Mungkin anda bertanya, adakah semudah itu untuk berjaya. Jawapan saya memang tidak semudah itu untuk berjaya. Namun begitulah hakikat yang ada disebalik diri orang berjaya iaitu membuat “PANGGILAN POSITIF” di dalam hidupnya. Dari contoh Amin tadi. Amin telah membuat “PANGGILAN POSITIF” melalui 3 bentuk. Pertama melalui pemikiran yang sentiasa berfikir untuk mengusahakan sesuatu. Kedua melalui cara percakapan di mana Amin bercakap dengan orang ramai dengan nada yang optimis (sesuatu yang hebat-merujuk kepada ayat perenggan atas) dan yang ketiga adalah melalui perbuatan di mana Amin mengusahakan apa yang telah difikirkan tadi. Dan sebenarnya sebelum Amin membuat ketiga-tiga panggilan tersebut, Amin sebenarnya telah membuat “PANGGILAN POSITIF” yang paling awal iaitu memasang niat untuk menjadi usahawan berjaya.


Ia boleh diumpamakan apabila kita memanggil nama seseorang dan sudah tentu orang yang menyahut panggilan tersebut adalah orang yang namanya dipanggil. Contoh yang lebih jelas, di dalam dewan yang terdapat ramai orang. Saya berada di hadapan dan saya telah memikirkan satu nama untuk dipanggil ke hadapan bagi menyampaikan ucapan. Nama yang ada dalam fikiran saya masa itu adalah Anuar. Lalu saya panggil nama Anuar. Sudah tentu orang yang akan menyahut panggilan saya tadi adalah orang yang bernama Anuar. Seterusnya Anuar akan kehadapan dan menyampaikan ucapan.


Nah lihatlah dari contoh yang saya berikan tadi saya telah membuat “panggilan Anuar”, lalu apa yang saya dapat adalah Anuar. Bagaimana pula jika anda membuat “PANGGILAN POSITIF”, saya yakin dan percaya apa yang anda akan dapat nanti adalah sesuatu yang POSITIF.


Adakah anda sudah dapat memahami maksud yang saya cuba sampaikan di sini?. Saya berdoa agar anda dipermudahkan untuk memahami intipati yang saya sampaikan. Saya percaya jika anda memahami intipati di atas, anda mula terfikir bagaimana konsep “PANGGILAN POSITIF” ini di dalam realiti kehidupan yang sebenar. Saya akan cuba membantu anda berkongsi bagaimana menggunakan “PANGGILAN POSITIF” ini dalam kehidupan kita seharian.


Saya masih teringat pada zaman kanak-kanak saya dahulu. Saya merupakan seorang yang nakal tapi sensitif..hehehe. Pada masa itu mak selalu menegur saya supaya bercakap atau bertutur perkataan yang baik-baik. “jangan panggil orang dengan panggilan yang buruk” kata mak. Perkataan biasa yang selalu saya guna adalah perkataan “bodoh”. Mak cakap, “sebutlah bodoh banyak-banyak, nanti kau yang jadi bodoh”. Setelah beberapa kali ditegur, saya pun menukar istilah “bodoh” kepada “cerdik”. Selepas itu bila saya nak marah orang, saya akan sebut “cerdiklah ngko”, “cerdik punya orang”, “inilah masalahnya kalo dah cerdik sangat”. Itu antara perkataan-perkataan yang saya telah tukar kepada bentuk yang baik atau POSITIF. Jadi pada masa itu saya telah membuat “PANGGILAN POSITIF” di dalam hidup saya dan nah!! Panggilan “cerdik” telah datang kepada saya. Dan hari ini alhamdulillah saya sedang menamatkan pengajian saya untuk ijazah kedua saya (Sarjana Kejuruteraan Mekanikal). Doakan saya cepat menghabiskan kajian yang sedang saya jalankan sekarang ini.


Perkara sebegini perlu diajar kepada anak-anak kecil. Bak kata pepatah “melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Sebelum ajar anak-anak, ibu dan bapanya juga perlu berubah. Melihatkan realiti disekeliling hari ini, golongan remaja kebanyakkan suka menggunakan perkataan yang berunsur negatif (bodoh, sial, siot, bangsat dll). Perkataan-perkataan sebegitu sudah menjadi sebati dalam diri meraka. Bagi mereka istilah begitu baru menunjukkan mereka ini “rock”, hebat dan mengikuti perkembangan semasa. Hmm...sama-samalah kita muhasabah diri. Moga mereka mendapat petunjuk dan hidayah dari Allah swt.


Adakah anda bersedia untuk membuat PANGGILAN POSITIF..? Jika sudah bersedia...bermula hari ini, saat dan detik ini, marilah kita sama-sama mengubah cara atau tabiat kita ke arah yang lebih POSITIF. Buatlah “PANGGILAN POSITIF” setiap hari, setiap masa semoga yang akan datang dalam kehidupan kita adalah hasil yang POSITIF.


p/s: sebut pasal istilah, teringat dengan perkataan MELAYU. Kata dasarnya adalah “layu”. Jadi melayu bermaksud semakin jatuh, layu bak daun-daun hijau yang telah kering. Inikah yang dimaksudkan dengan melayu? Semakin hari semakin layu. Beginikah yang akan terjadi kepada bangsaku? Cuba bandingkan dengan realiti sebenar terjadi pada bangsa melayu? Saya pula macamana? Jawapan nakal kawan saya, dia adalah pan-asia. Hehehe. Jawapan saya pula, saya adalah orang islam.. ;)

2 comments:

muhsync said...

testing comment...

Lyena said...

Panggilan Positive.....
I've learned about the same thing almost 2 years ago.
Author Rhonda Bryne in her book The Secret called it 'Law of Attraction'
I've been praticing this law since learning it, and alhamdulillah i've got everything i want in my life.
It's not hard, and it's not easy either.
Just think positive, and be positive, and don't forget to belive.
Coz there can be miracle when you belive.

Related Posts with Thumbnails