i k l a n

Monday, June 1, 2009

renung-renung, tenung-tenung

Assalamualaikum wbt…

Lama sungguh aku tidak mencoret sebarang cebisan idea dan pendapat dalam blog aku ni. Mcm susah lak nak menulis kat sini. Al maklumlah dah lama meninggalkan dunia. blog ni sendiri. Orang kata menulis ni salah satu terapi untuk melegakan stress atau permasalahan yang melanda diri dan jiwa. Fikir-fikir cam betul gak tu…but ari ni aku nak share pendapat tentang satu benda ni untuk kita sama-sama renung-renung tenung-tenung.

Dua hari lepas aku dikejutkan oleh satu SMS dari seorang kawan. Dalam sms tu dia maklumkan bahawa keluar kat bulletin utama tv3 berkenaan dengan kajian semula tayangan video alam kematian. Aku pun turut terkejut gak sebab aku rasa cam kena tempias sama pasal video tu. Sebabnya aku n kawan2 penah menggunakan video tu dalam slot motivasi yang kami jalankan anjuran NGO yang ktorg sertai.

Sebenarnya bila dapat sms tu, aku cuba renung-renung dan tenung- tenung berkenaan video tersebut. Manalah tau kot2 aku terlepas pandang ada sumthing yang tak kena kat dalam video tu ker. Dalam video tu hanya menunjukkan bagaimana orang yang sibuk bekerja tetiba meninggal dan seterusnya berada di alam kubur. Dan di situ lah mungkin dikatakan seram kerana sound effect yang agak menakutkan serta bayangan sekujur badan yang dikafankan bergerak-gerak dan menjerit serta meraung meminta tolong. Tapi kat mana yang perlu dikaji semula tu….

Pendapat aku ler…tayangan video tu patut ditunjukkan kepada anak-anak zaman sekarang ini. Bukan per sebab bila berbalik ke zaman kanak-kanak aku satu ketika dahulu, ibu selalu bercerita tentang alam selepas kematian, bagaimana seksanya roh ditarik keluar, bagaimana soal jawab dengan malaikat mungkar nakir, hari kebangkitan, penerimaan amalan, titian sirat, azab di dalam neraka serta keindahan dan kesenangan di syurga. Aku dapat rasakan dengan input sebegitu alhamdulillah aku ari ni rasanya agak terdidik jiwa dan akhlak aku ni. YaALLAH ampunkan dosa hambamu ini, jauhkan aku dari azab neraka mu yang pedih dan masukkan lah aku ke dalam syurga mu…amin.

Pendapat aku lagi…tayangan video tu merupakan satu kaedah untuk memperbaiki akhlak anak-anak zaman sekarang. Meraka bukannya bukan leh dengar cakap sgt. Ini merupakan satu method baru sesuai dengan zaman. Lagi satu…kalau diorg takut sekali pun..mereka takut kepada alam selepas mati. Mengingati mati tu kan baik dan boleh menginsafkan diri serta menambah keimanan. So xde masalah sgt sebab tayangan tu bukan benda tahyul pun. Kredit untuk pembuat video tersebut. Moga mendapat ganjaran setimpal di atas segala perbuatan serta niat nya.

So pe yang perlu dikaji sebenarnya…? Benda ni perlu dijawab oleh orang bertanggungjawab mengemukakan isu ini kat media. Bagi aku lak…yang perlu dikaji sebenarnya bukan video tersebut tapi drama dan filem seram yang makin mendapat tempat kat tv n panggung sekarang ini. Kononnya xnak kalah dari segi teknologi perfileman namun masih tertinggal dari aspek kerohanian dan moral. Pe yang aku nampak drama dan filem seram skg ni lebih banyak tahyul dari moral (aku pun layan gak).itu yang patut dikaji takut mempengaruhi minda anak-anak kita. Dah ler citer makin pelik. Hantu pun dh moden kot skg ni. Lagi satu drama dan filem seram di tonton secara terbuka oleh anak-anak. Apa yang aku risaukan adalah kesan jangka masa panjang terutamanya minda. Mengikut kajian sekarang ini ramai dikalangan kita menghidap penyakit mental spt skizofrenia Cuma ia tidak nampak secara jelas. Menurut arwah bapa saudara ku, orang yang berpenyakit mental ni adalah orang yang lemah iman. Nauzubillah..moga dikekalkan iman yang sedia ada dalam diri ku ini.

Hmm…nampak mcm aku nak back up pasal video tersebut kan. Tu laaa…pe yg aku cakap tu juz pendapat aku semata-mata dan dari ilmu yang dikurnia ALLAH kepada diriku. So pe pendapat korg? Setakat ini keputusan kat tv ramai yang meyokong video tersebut. Tp tv tersebut masih memerlukan pendapat dari org pakar berkenaan dengan [sikologi lak. Mcm2 kan…siaran kat tv dia tu xnak lak dikaji semula. Banyak yang tak kena ngan adapt kita pun wat xtau jek. Dimana adat yang dujjunjung sebelum ni? Di mana ketimuran kita? Ni belum bercakap bab di mana agama kta lagi…

Nampak sangatkan sekarang ni dunia dah tidak stabil lagi. Bagi aku n kawan2…semua ni ada kaitan ngan frekuansi. Frekuansi getaran tarikan antara satu sama lain sudah lemah. Maka sampai satu tahap getaran tersebut berhenti dan tiada lagi tarikan antara satu sama lain maka pada masa itu lah KIAMAT. Wallahuahlam

No comments:

Related Posts with Thumbnails