i k l a n

Wednesday, February 24, 2010

pelaburan oh pelaburan


KUALA LUMPUR: Dua syarikat yang disyaki menawarkan skim kepentingan yang tidak didaftarkan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) kepada orang ramai, diserbu SSM di sini semalam.

SSM, dalam kenyataan hari ini, berkata melalui siasatan yang dilakukan, syarikat berkenaan iaitu Hadhari Cattle Industry Sdn Bhd dan Hadhari Agro Holding Sdn Bhd dipercayai mempengaruhi orang awam untuk melabur di dalam satu skim yang dikenali sebagai "Projek Pembangunan Usahawan".

"Menurut aduan yang diterima SSM, pelabur yang telah melabur dalam skim tersebut tidak menerima pulangan yang dijanjikan oleh pihak pengurusan syarikat.

"Ia juga mungkin satu kesalahan di bawah Seksyen 366 (3) Akta Syarikat 1965 yang melarang sesiapa yang juga pegawai atau agen syarikat yang memperolehi apa-apa wang sama ada untuk syarikat, diri sendiri atau orang lain secara menipu atau berjanji palsu dengan niat untuk memperdaya," katanya.

Menurut kenyataan itu lagi, penganjur skim berkenaan boleh dihukum penjara sehingga tujuh tahun atau denda tidak melebihi RM30,000 atau kedua-duanya, jika disabitkan kesalahan.

"SSM akan mengambil segala langkah untuk membanteras penawaran skim termasuk tindakan penguatkuasaan ke atas penganjur skim tersebut," menurut kenyataan itu.

SSM menasihatkan orang ramai untuk lebih berhati-hati sebelum menyertai sebarang skim pelaburan dan memastikan bahawa syarikat yang menawarkan skim pelaburan seumpama itu mendapat kelulusan SSM.

"Orang ramai diminta menghubungi Seksyen Aduan SSM di talian 03-22995477/ 5450/5451 sekiranya mempunyai maklumat mengenai skim-skim penipuan yang lain," menurut kenyataan itu. - Bernama


sumber: berita harian online

my comment:
baru sahaja 2,3 hari lalu ada kawan ajak terbabit dalam satu skim pelaburan baru. kononnya bukan skim MLM dan ikut syariah. tapi bila tanya ada lesen ngan bank negara, cakap benda ni tak ada kaitan ngan bank negara sebab guna wang pos. dalam hati ku terus cakap itu namanya money games. kalau kita tak dapat cari org memang xbalik modal laa.. ish tu pun tak leh fikir ke. satu lagi...kita ni bila disogokkan dengan kekayaan mula laa masa tu kita akan tertutup dengan kebenaran. yang hitam pun kata putih. dah tak leh beza dah yang baik dan terbaik.. pesan ku untuk diri ku...ada duit banyak tu laburlaa di tempah yang sah dan memang sah. laburlah di tempat yang boleh bagi pulangan yang lumayan dengan tempoh masa yang sesuai. kalau dh sekejap je boleh jadi kaya tu namanya skim cepat kaya..ok dah. xnak merepek panjang2

No comments:

Related Posts with Thumbnails