i k l a n

Wednesday, March 17, 2010

keluarga: aset atau liabiliti (dr sudut kewangan)



Dalam satu seminar perancangan kewangan, penceramah bertanya kepada peserta yang hadir. "Mempunyai keluarga sendiri merupakan suatu aset atau liabiliti..". Semua peserta yang hadir diam dan cuba memikirkan jawapan yang terbaik. "Mempunyai keluarga boleh menjadi aset dan juga boleh menjadi liabiliti", jawab salah seorang peserta yang hadir. Jawapan tersebut masih lagi meninggalkan tanda tanya kepada peserta-peserta lain.

Jika soalan ini ditanya kepada kita, agak-agaknya apakah jawapan kita?

Persoalan berkenaan dengan keluarga menjadi aset atau liabiliti ini merupakan soalan yang subjektif. Jawapannya bergantung kepada keadaan individu tersebut. Menurut graf di bawah, komitmen kita semakin bertambah dengan pertambahan usia dan pertambahan bilangan ahli keluarga. Bagi memastikan pertambahan ini seimbang, kita hendaklah memastikan bahawa kita mempunyai pendapatan yang juga meningkat mengikut kadar masa dan pertambahan ahli keluarga. Persoalannya, adakah pendapatan kita akan bertambah dengan kadar seimbang dengan pertambahan komitmen? Inilah betapa peri pentingnya untuk kita membuat perancangan kewangan seawal mungkin bagi memastikan kelangsungan hidup kita ini dapat berjalan dengan sempurna tanpa menghadapi benyak permasalahan yang akan mengganggu kelangsungan hidup tersebut.



Persoalan kedua, adakah semua orang pandai membuat perancangan kewangan sendiri?. Sebenarnya dalam hidup ini kita tidak perlu untuk memahami semua perkara. Cukuplah kita faham perkara-perkara asas sahaja. Mengenai persoalan bagaimana untuk membuat perancangan kewangan sendiri, kita serahkan kepada yang ahli (pakar) dalam bidang tersebut. Sekarang ini dikalangan kita terdapat individu yang memang dilatih dan diberi lesen untuk menjadi penasihat perancangan kewangan secara sah dari sudut undang-undang. Contohnya seperti penasihat unit amanah, penasihat perlindungan takaful dan lain-lain yang seumpamanya. Jadi kenapa tidak kita menggunakan khidmat mereka ini sebaik mungkin. Mungkin ada yang risaukan caj perkhidmatan yang dikenakan. Untuk pengetahuan semua, caj yang dikenakan adalah cukup sedikit berbanding manfaat yang kita bakal perolehi. Lagipun caj tersebut kita boleh umpamakan sebagai bayaran upah di atas kerja-kerja mengurus yang mereka lakukan terhadap wang kita.

Sebelum saya mengakhiri penulisan untuk hari ini, suka untuk saya berkongsi suatu kisah bagaimana kesannya membuat perancangan dan secara tidak langsung menjadikan keluarga suatu aset yang berharga.

Kisah ini berlaku kepada seorang ibu tunggal yang kematian suami dan mempunyai seorang anak. Suaminya meninggal kerana terlibat dalam suatu kemalangan jalan raya. Nasibnya cukup baik kerana suaminya mempunyai skim perlindungan takaful. Bagi memastikan kelangsungan hidup dan masa depan anaknya, si ibu ini membuat pelbagai kerja sampingan dan pada masa sama beliau juga membuat suatu plan pendidikan untuk anaknya itu menggunakan wang takaful yang diperolehinya untuk membuka akaun plan tersebut. Setiap kali mendapat gaji atau upah, beliau akan menyimpan sedikit di dalam plan tersebut. Dipendekkan cerita, anaknya membesar dengan sihat dan menjejakkan kaki di menara gading. Semasa belajar di universiti, anaknya langsung tidak menggunakan biasiswa ataupun pinjaman ptptn. Dia menggunakan duit hasil plan pendidikan yang ibunya sertai. Setelah tamat pengajian, ada lagi duit lebihan dari skim tersebut. Mereka menjadikan duit tersebut sebagai modal untuk mereka memulakan perniagaan sendiri tanpa perlu meminjam dari pihak bank. Atas inisiatif anaknya yang bijak, dia mengajak rakan-rakannya yang lain untuk mengusahakan perniagaan tersebut dan perniagaan tersebut sedang berkembang maju.

Jika kita berada di tempat ibu itu sekarang ini, betapa rasa bertuahnya hidup sekarang ini. Adakah kita dapat lihat bagaimana si ibu itu telah menjadikan keluarganya sebagai suatu aset yang berharga. Semuanya bermula dengan langkah si ibu itu untuk memulakan perancangan kewangan.

Jadi bagaimana dengan diri kita sekarang ini. Adakah anda mempunyai target masa depan? Adakah anda sudah merangka suatu plan yang insyaAllah akan membantu kehidupan anda di masa depan? Jika tidak, mengapa tidak bertindak sekarang.

Bak kata pepatah:
orang yang gagal adalah orang yang gagal merancang.
Tidak risaukah anda dengan diri anda. Berusaha dahulu sebelum berserah kepada Allah.

untuk maklumat lanjut dan ingin tahu bagaimana,
sila hubungi saya
Sdr. Muhsein
no. telefon: 0177337842
email: mm_sinn@yahoo.com / m.muhsein@gmail.com

1 comment:

Anonymous said...

Salam..

Incik Muhsync..

Kalau ada keluarga boleh jadi aset atau liabiliti..
Tapi kalau ada awek.. huhuhuh, memang confirm liabiliti..

Huhuhhuhhu..

Syukur saya masih single lagi..

Yang Benar,
Incik MiL yg single

Related Posts with Thumbnails