i k l a n

Monday, April 5, 2010

(sambungan) keluarga: aset atau liabiliti



Saya baru melihat surat penyata hutang PTPTN untuk pengajian kawan saya selama 4 tahun. Jumlah pinjaman yang diberikan adalah sebanyak RM28000 untuk bayaran yuran pengajian dan sara diri. Setelah dikenakan caj kos pentadbiran sebanyak 3% setahun jumlah yang perlu dibayar mengikut jadual pembayaran adalah lebih kurang RM35000 (seingat sayalah). Kawan saya itu mengeluh melihat jumlah bayaran yang perlu dilunaskan sedangkan sekarang ini dia masih tercari-cari kerja lagi. Bagaimana mungkin untuk dia membayar mengikut jadual yang ditetapkan. Jika tidak dia perlu membayar kos pentadbiran yang lebih akibat kelewatan pembayaran. Bila dia tahu berkenaan plan kewangan untuk pendidikan, sekali lagi dia mengeluh "alangkah bagusnya kalau ibu atau ayah aku tahu tentang plan ini suatu ketika dahulu tentu aku tidak perlu risau memikirkan perkara ini". Apa pun yang berlaku telah berlaku. Bak kata pakcik Werner Erhard “Create your future from your future, not your past.”

Post yang lepas saya telah menceritakan tentang kisah seorang ibu yang membuat perancangan kewangan untuk pendidikan anaknya dan bagaimana akhirnya anaknya itu telah menjadi aset yang cukup beharga kepada ibu tersebut. Jika ada yang terlepas boleh baca kembali di post yang lepas atau klik di sini

Bahagian kali ini saya cuba untuk berkongsi dengan membuat kira-kira bagaimana si ibu tersebut boleh membuat plan pendidikan untuk anaknya itu. Saya mengandaikan si ibu memulakan plan pada ketika anaknya itu berusia 5 tahun. Anak tersebut akan memasuki universiti pada umur 18 tahun. Ibu tersebut mempunyai lebih kurang 13 tahun lagi membuat tabungan pendidikan sebelum anaknya memasuki universiti. Andaikan si ibu memulakan plan tersebut sebanyak RM5000 dan menambah simpanannya sebanyak RM100 setiap bulan selama 13 tahun.

Dengan membuat kira-kira biasa, si ibu tadi telah menyimpan sebanyak RM20600. Tapi bila si ibu menyimpan di dalam plan kewangan untuk pendidikan, si ibu akan mendapati bahawa wang simpanannya telah berkembang menjadi RM48250. Adakah RM48250 ini masih belum mencukupi untuk pendidikan anaknya itu?? Cuba bandingkan antara kes kawan saya yang perlu membayar lebih kurang RM35000 selepas habis belajar dan kes ibu yang membuat tabungan pendidikan ini sudah bersedia dengan wang RM48250 sebelum anaknya masuk universiti. Adakah RM48250 itu cukup-cukup makan sahaja atau melebihi dari yang sepatutnya? Tidakkah kita lihat bagaimana ibu itu boleh menjadikan anaknya sebagai suatu aset yang berharga dalam keluarga..

Jadi..situasi mana pilihan kita? situasi seperti kawan saya tadi atau situasi si ibu tadi. Fikir-fikirkan. Saya ingin mengulang kembali kata-kata pakcik Werner Erhard “Create your future from your future, not your past.”

Bak kata pepatah melayu yang cukup popular "jangan biarkan pisang berbuah dua kali" tapi ada pula yang melawak kata "kalau tidak mahu pisang berbuah dua kali, jangan tanam pisang" hahahaha..

Buat pembaca sekalian, jangan hairan dengan apa yang saya perkatakan tadi kerana ia benar-benar berlaku. Saya bukannya membuat silap mata tapi saya membuat kira-kira berdasarkan ilmu yang saya pelajari dalam bidang ini. Akhir kata dari saya,
Berusaha dahulu sebelum berserah kepada Allah.

untuk maklumat lanjut dan ingin tahu bagaimana,
sila hubungi saya
Sdr. Muhsein
no. telefon: 0177337842
email: mm_sinn@yahoo.com / m.muhsein@gmail.com

No comments:

Related Posts with Thumbnails