i k l a n

Sunday, September 19, 2010

Tabung Idea


Balik beraya hari tu sempat berborak dengan sanak sedara terutama adik beradik yang jarang bertemu muka. Jadi satu petang tu sempat berborak dengan abang. Abang seorang engineer dalam bidang elektrikal dan memang sudah berpengalaman dalam pelbagai bidang pekerjaan yang melibatkan kejuruteraan. Aku membuka topic berkenaan dengan idea untuk membangunkan satu produk baru. Banyak jugalah komen dan pendapat yang membina diberi untuk aku. Kira masa tu aku dapat semangat yang lebih sebab dapat sokongan secara tidak langsung. Pada masa sama abang aku ni turut sama menyumbang idea. Dia cakap dia pun banyak juga idea nak dilaksanakan tetapi dek kerana kekangan masa yang selalu menghalangnya untuk melaksanakan idea-idea tersebut, jadi idea tu tinggal idea jek. Ada idea yang dia dah lupa pun. Secara ringkasnya hari tu aku dan abang telah mengakhiri perbincangan kami dengan idea baru yang telah diberi oleh abang. Aku perlu melakukan research tentang produk yang bakal dibangunkan tersebut. Kiranya sekarang ni aku ada dua idea produk yang bakal dibangunkan, Cuma perlukan research yang lebih mendalam sebelum kami pergi mendapatkan fund dari mana-mana badan yang dapat membantu. Cerita pasal fund ni pun satu isu gak. Takpe kita lupakan dulu cerita pasal fund tu.

Masa zaman belajar peringkat ijazah sarjana muda dulu aku pernah juga berbincang berkenaan isu lambakan idea dengan kawan-kawan seangkatan. Ada ramai dikalangan kawan-kawan yang mempunyai idea yang hebat-hebat Cuma tidak dapat dilaksanakan atau ia memang sekadar idea. Isu lambakan idea ni memang tidak berkesudahan jika dibincangkan. Susah jugakan. Ada orang yang langsung takde idea dan ada yang terlalu banyak idea sehinggakan tidak mampu melaksanakan idea-idea tersebut. Dulu ada seorang kawan ni pernah cakap, ada satu website dari luar negara yang mengumpul idea-idea. Ia seumpama bank idea yang disumbang oleh orang ramai. Semua idea diletakkan, tidak kiralah idea itu realistik atau terlalu futuristik semuanya dimasukkan dalam senarai idea tersebut. Sayangnya aku tak tahu mana letaknya link ke web tersebut. Kawan-kawan yang tahu sila tolong..plz =)

Di sini aku nak propose satu idea yang mana boleh dilaksanakan oleh korang semua iaitu mengwujudkan tabung idea. Aku percaya korang semua tentu pernah mempunyai idea. Kekadang idea tu datang sekejap je dalam kepala. Jadi apa yang perlu korang lakukan adalah MENCATAT. Catatkan idea yang ada di mana-mana. Kemudian transfer idea tersebut ke Tabung Idea. Tabung idea ni terpulang kat koranglah camne nak dibentuk. Mungkin korang boleh adakan sebuah buku khas untuk mencatat semua idea yang terkumpul. Kalau yang berkomputer boleh wujudkan file atau folder khas untuk tabung idea. Jadi jika korang nak cari idea-idea baru, korang hanya perlu buka kembali tabung idea tu. Tak perlulah korang terfikir-fikir too hard untuk dapatkan sesuatu idea baru sebab biasanya idea yang terlintas dikepala korang tu sudah tentu idea tu begitu suite dengan diri korang. Selain itu, korang juga boleh mengabungkan idea-idea tertentu untuk mengwujudkan idea baru. Bukankah ia dapat membantu korang semua dengan mudah...!! =)

Bercakap pasal tabung ni...tabung duit raya pecer??

1 comment:

Roronoa said...

Pengalaman aku..sesuatu idea dapat diperolehi bila aku FOKUS SESUATU KERJA..

Related Posts with Thumbnails