i k l a n

Thursday, November 4, 2010

Best ke jadi UTC


Malam tadi dok ber"sms" dengan sorang kawan. Kami dok borak pasal keje. Since aku bekerja sebagai UTC, jadi aku introduce la keje tu kat dia. Mesti korang tertanya-tanya pe benda la UTC tu. UTC tu merupakan singkatan kepada Unit Trust Consultant atau dalam bahasa melayu dikenali sebagai perunding unit amanah.

Kawan aku ni tanya "Best ke jadi UTC..?". Jawapan aku pulak, "memang best".

Apa yang bestnyer keje sebagai UTC..??

PERTAMAnya bekerja sebagai UTC ni sentiasa membuatkan aku jadi positif sebabnya kita sentiasa dikelilingi oleh orang-orang yang mempunyai aura positif, sentiasa bersemangat baru setiap hari dan mereka semuanya adalah orang-orang yang hebat.

KEDUA kita bekerja dalam lingkungan motivasi dan sentiasa up to date tentang isu ekonomi. Semua ni aku dapat melalui kelas-kelas yang dianjurkan oleh syarikat dan juga sesi latihan daripada kumpulan yang kita sertai. confident level dalam diri juga meningkat dan kita akan yakin dengan diri kita sendiri.

KETIGA ia merupakan suatu kerja yang suci dan murni sebabnya melalui UTC ni kita akan membantu client untuk merancang masa depan mereka dengan lebih baik. Menjadi UTC ini bukan semata-mata untuk mengejar komisyen sahaja seperti kebanyakkan orang yang salah anggap. Tugas kami adalah membimbing client untuk membina masa depan yang lebih baek menggunakan unit trust sebagai tools.

KEEMPAT semangat 1 Malaysia yang diwar-warkan sekarang ini sudah lama dipraktik dalam industri ini. Aku berkawan dengan semua bangsa dan pelbagai agama. Tiada isu perkauman dan masing-masing saling menaikkan semangat serta membantu jika dalam bermasalah.

KELIMA tiada politik dalaman untuk menjatuhkan orang lain seperti yang berlaku dalam kebanyakkan pejabat. Isu dengki, menghasut dan tidak puas hati. Apa yang ada hanyalah siapa yang kerja kuat dia yang dapat habuannya.

KEENAM bekerja sebagai satu pasukan. Leader yang telah lama akan menurunkan ilmu mereka serta berkongsi tips bagaimana mereka berjaya dalam industri ini. Selain itu leader juga perlu turut sama membimbing pasukan untuk meningkatkan hasil produktiviti melalui latihan dan juga sesi motivasi yang akan menaikkan semangat UTC yang bermasalah

KETUJUH tiada boss..!! erk betul ke? tiada istilah boss dalam industri ini. Yang ada hanyalah leader yang akan memimpin, meransang dan membantu kita untuk berjaya. Kita yang akan kawal aktiviti kita di mana sahaja tanpa perlu terikat dengan etika pemakaian, waktu bekerja dan yang paling penting tiada leteran dari boss ataupun due date kerja yang perlu dihantar kepada boss

KELAPAN kebebasan..!! suatu yang lagi syok. Kita bebas untuk menentukan bagaimana harus kita bekerja. Samada kita ingin bekerja dari rumah atau ingin ke pejabat atau dikedai makan atau juga menggunakan teknologi internet. Semuanya boleh kita laksanakan atas pilihan dan kehendak diri kita sendiri. Ruang pejabat juga disediakan bagi sesiapa yang masih suka masuk office.

KESEMBILAN tiada istilah GAGAL..!! di sini tiada istilah sesorang UTC itu gagal selagi mana UTC itu melaksanakan aktiviti mereka sebagai UTC. Setiap hari merupakan kejayaan dan pencapaian. Mungkin hari ini prestasi kurang memberansangkan tapi esok adalah hari yang sentiasa menyinar. Seperti mana UTC membimbing client untuk membina masa depan yang cerah begitulah juga kehidupan UTC yang setiap harinya adalah sentiasa cerah. Mana tidaknya, setiap hari kita akan sebut sesuatu yang positif dan benda itulah yang tersemat dalam hati kita. Ia umpama kita menarik segala yang positif ke dalam diri kita walaupun kita menyampaikan kepada orang lain. Bak kata pepatah "what u give, u'll get back".

dan

KESEPULUH kePUASan HATI..!! ia merupakan suatu nikmat yang tak terkata dan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata melainkan merasainya sendiri. Bagi aku rasa puas sebabnya aku dapat menyampaikan perkara yang baek dengan orang ramai walaupun orang yang aku terangkan itu tidak menggunakan perkhidmatan aku sebagai UTC. Selain itu, bagi client aku pula aku dapat membantu mereka merangka, merancang dan membina suatu cahaya yang lebih baek dihari mendatang. Kerana bagiku hidup ini berasaskan mimpi. Orang yang kurang berjaya hari ini adalah kerana orang itu kurang bermimpi. Jadi aku menolong mereka membina mimpi mereka dengan sesempurna mungkin. Ingat juga kata pepatah "orang yang gagal merancang adalah merancang untuk gagal". Jadi aku telah cuba membantu orang membuat satu perancangan dalam hidup mereka agar mereka tidak merancang untuk gagal lagi..!!

banyak lagi perkara yang aku dapat dari industri ini. Ada yang tanya berapa banyak komisyen yang ko dah dapat sekarang ini? Aku menjawab dengan tersenyum. Memang lah aku tak dapat banyak komisyen sebab aku pun masih lagi bekerja sebagai part timer (tak banyak wat aktiviti) dalam industri ini cuma dalam akaun bank aku tu setiap bulan ada jek duit yang masuk walaupun tak banyak =)))

kepada yang masih mencari kerja atau mencari peluang yang bagus atau masih lagi nak mencari keje makan gaji cuba renungkan pepatah ini:

Dalam kehidupan ini, kita akan jumpa dengan banyak pintu. Kita akan pilih pintu yang mana kita nak masuk. Tapi kadang-kadang tu pintu yang kita pilih itu tak dapat kita masuki sebabnya ia tertutup untuk kita. Jadi kenapa kita masih lagi menunggu untuk pintu yang dah tertutup sedangkan ada pintu-pintu lain yang masih terbuka untuk kita

muhsync adalah seorang UTC
aku ada lesen dari FIMM
........feel free.............

No comments:

Related Posts with Thumbnails