i k l a n

Monday, November 15, 2010

kira kekayaan pd umur 65 tahun

hari ini aku memulakan pagi seawal azan subuh. bangun, bersihkan diri, gosok gigi, ambil wuduk dan menunaikan kewajipan pertama aku pagi ini;solat subuh. seusai selesai berdoa, aku teruskan lagi dengan membaca al-mathurat dan surah yasin. tenang sekali rasa dalam diri. langsung aku bangun dari tikar sejadah kecil itu untuk bersenam. pergh..sudah lama aku tak bersenam. kali ini aku bersenam dalam bilik je. kebetulan takde orang dalam bilik tu. jangan tak tahu yang aku juga sempat berjogging sebab kalau ikut iklan kat dalam tv tu diorang cakap "xde alasan untuk tidak bersenam". jadi memang benar apa yang diperkatakan tu dan aku telah buktikan nya. senaman pagi aku tu sekadar membuat tubuhku mengeluarkan haba dan belum cukup untuk membuat aku berpeluh. kemudian, aku beralih ke ruang dapur dan mengemas apa yang patut di situ. dari ruang dapur, aku mencapai tuala merah yang lembut dan bergerak ke bilik air untuk mandi. waa..aku rasa aku telah melakukan aktiviti yang sihat pada hari ini.

aktiviti pagi aku tidak berhenti disitu, aku bersiap dan terus bergerak ke library untuk membuat aktiviti biasa aku. biasanya di library aktiviti pertama yang aku buat adalah check email, facebook, baca blog, baca newspaper online, buka webpage public mutual dan surfing info-info yang menarik. dalam dok surfing tersebut aku terjumpa satu benda yang menarik untuk aku kongsikan dengan korang semua yang datang melawat blog aku ni.

benda alah yang menarik ni adalah suatu animasi yang akan menunjukkan bagaimana duit kita bakal bertambah mengikut kadar yang ditetapkan. jadi kita dapat melihat ditempat manakah yang paling sesuai untuk kita laburkan duit simpanan kita. since aku bekerja dalam bidang ini jadi aku cadangkan untuk korang cuba benda alah ini SILA KLIK DISINI

bila korang dah klik, korang akan masuk ke suatu webpage. korang akan nampak suatu image macam graf. kemudian korang tekan butang PLAY. kemudian korang masukkan lah input bape banyak korang boleh simpan setiap bulan, pada umur bape korang leh mula menyimpan dan diruang interest rate tu adalah bape percent (%) interest atau kadar faedah atau dividen yang dapat diberikan oleh sesuatu institusi. contohnya cam ASB dapat bagi 8%, public mutual leh bagi 10% and above, epf dapat bagi 5% (contoh yang aku bagi ini based on history lepas). jadi silah korang cuba.

-----------------------------------------------------------------------------

hah ini yang aku dah cuba:


ini adalah kes bila aku cuba letakkan simpanan bulanan aku adalah sebanyak $100 dan bermula pada umur aku sekarang iaitu 26 (opsss..!! kantoi lak..hihi). aku letakkan interest rate sebanyak 8% so jumlah yang aku dapat adalah $323,338 pada umur 65tahun



ini pulak kes bila aku ubah interest rate kepada 10% dan masih lagi mengekalkan umur mula pada usia 26 tahun dan simpanan sebanyak $100 sebulan so aku akan dapat sebanyak $576,086 pada usia 65 tahun (separuh juta beb..!!)


dan yang terakhir kes bila aku anjak sikit umur aku ke usia 27. maksudnya aku mula menyimpan lewat setahun dari umur aku sekarang (tahun depan baru nak mula). jumlah simpanan bulanan masih lagi sama iaitu $100 setiap bulan dan interest rate adalah sebanyak 10%. so aku akan dapat sebanyak $520,333 pada usia 65tahun (separuh juta juga tapi nilainya dah berkurang sebanyak $55,753 jika mula awal setahun). ini adalah forecasting mudah yang korang leh guna. at least dapat membantu korang plan duit untuk masa hadapan. bak kata pakcik Werner Erhard “Create your future from
your future, not your past.”

p/s: tiada pesanan untuk hari ini hanya ingin mengambil kata-kata dari pakcik John W. Patten ‎"The road to success is always under construction"

No comments:

Related Posts with Thumbnails