i k l a n

Saturday, November 20, 2010

kisah pagi raya aidilAdha 1431H

terjaga dari tidur seawal jam 5.30pagi. sesedar dari tidur terus terdengar azan subuh. tanpa berlengah aku bangun lantas ke bilik air. perkara pertama yang aku buat adalah tengok cermin dan 1, 2, 3 and heeeee (smile). kemudian aku membersihkan gigi dengan satu alat yang dinamakan berus gigi dan menggunakan sejenis bahan kimia putih yang orang kebanyakkan panggil ubat gigi. aku tengok jenama ubat tu colgate. kemudian aku membersihkan dosa-dosa kecil yang ada pada muka, tangan, telinga dan juga kaki dengan menggunakan air paip yang disapu pada bahagian tersebut. kemudian aku terus ke ruang tamu dengan menggunakan sehelai kain bercorak masjid dan beriqamah dalam hati terus ke niatkan "aku solat subuh 2 rakaat kerana Allah taala", mengangkat takbir dan meneruskan aktiviti kewajipan aku pada pagi tersebut hingga selesai. sambil-sambil berzikir selepas solat aku terdengar dari kejauhan laungan takbir raya. sungguh syahdu sekali. haa...pagi ni pagi raya..!!

aku pun dengan ghairahnya mengambil baju melayu untuk diseterika. malang tak berbau, seterika tersebut berada ditahap kepanasan maksimum lantas telah menyebabkan bahagian lengan baju melayu ku itu berlubang. Adeiii..nk pakai baju pe ni. ini lah satu-satunya baju melayu sepasang yang aku bawa ke sini. tanpa berlengah aku mengambil baju melayu lain yang tiada seluar melayunya. terus aku seterika menggunakan seterika yang lain agar pisang tidak berbuah dua kali.

seusai baju melayu maroon itu aku gosok, aku terfikir lak bagaimana nak padankan baju melayu aku ni. samada aku nk pakai kain pelikat atau seluar slack biasa sahaja. inikan hari raya, jadi kena laa pakai cantik-cantik. lagi pun kain songket untuk dijadikan samping sudah di gosok. so aku memutuskan untuk memakai baju melayu maroon dengan seluar slack hitam dihiasi dengan songket hitam bersulam benang emas dan berkopiah kelabu. member aku cakap ini style org johor skg. aku pun layan je lah.


sementara menunggu nak mandi tetiba aku begitu teruja nak jogging. ntah apa angin aku nak jogging pagi tu setelah beberapa tahun tidak jogging..!! aku pun terus pakai kasut dan berlari sekeliling taman perumahan aku sewa tu. wahh...memang best. aku dapat rasa satu yang menakjubkan. badan rasa cergas dan dah tak pikir nak tidur lagi selepas subuh. hehehe.

dipendekkan cerita aku dan bebudak rumah ke masjid uthm untuk solat sunat aidiladha 2 rakaat kerana allah taala. opss niat laa pulak..!! khutbah aidiladha pagi tu lain sekali. tidak lagi bercerita berkenaan kisah penyembelihan nabi ibrahim dan ismail tetapi lebih kepada teguran dan juga nasihat terhadap umat islam tentang amalan2 sunat yang patut dilakukan oleh umat islam yang tidak menunaikan haji di mekah yakni seperti berpuasa dan tidak mencukur bulu dalam tempoh 1-10 zulhijjah. teguran juga di atas kealpaan kita menyambut aidiladha secara hambar dan tidak seperti sambutan aidilfitri. yang sepatutnya sambutan aidiladha inilah yang patut kita meriahkan dan raikan bersungguh-sungguh.

selepas solat, ada disediakan sedikit jamuan oleh pihak masjid namun maklumlah ramai student-student yang tak balik dan sekarang ini ditambah lagi dengan student dari luar negara yang bertambah ramai maka makanan yang disediakan tidak mencukupi untuk semua. maka terpaksa aku ngan kekawan rumah aku balik sambil mencari kedai-kedai makan yang buka pada pagi tersebut. reski cukup baek pagi itu kerana ada satu kedai mamak buka. aku ngan kekawan aku ni pun melepaklah dikedai tersebut. maklumlah itu satu2 nya kedai yang bukak pagi tu, maka ramailah manusia2 bujang seperti aku ni datang bertandang sambil melepaskan keluhan dek lama menunggu makanan tiba. tapi yang aku tak leh blah bilamana ada juga family yang datang makan kat situ. oit..korang tak masak ke pagi raya ni..????? adoiilaaa...macam langsung takde erti beraya. macam menyambut raya cina/deepavali lak. aku pening dan aku tak tahu apa yang diorang fikir tentang pengertian raya aidiladha ni. aku ni pun sbb kat rumah aku peti ais dah rosak. kalo tak ada jek aku masak sendiri untuk raya pagi tu. fuhhhhh...

balik jek dari kedai tu terus aku landing di atas toto...tido jap
(cerita berhenti di sini)

p/s:
aku masih berfikir camne aku nak jadikan sambutan raya ni meriah gak

aku nak kongsi apa benda yang aku kongsi kat fb aku:

‎"The real secret of success is enthusiasm. Yes, more than enthusiasm, I say excitement. I like to see men get excited. When they get excited they make a success of their lives." - by Walter P. Chrysler

enthusiasm = ghairah
kita perlu ghairah dalam melakukan sesuatu bukan ghairah untuk nafsu ;)

2 comments:

Drama Mama said...

aiseh! kesiannya baju berlubang. nasib ada baju lain penyelamat. haha

http://twinkywinkystars.blogspot.com

Anonymous said...

Auww, ghairah tengok muhsein..



errr, ghairah tengok muhsein nak berjaya..!

Auwww... ayat cenggini ok ke bang..??



-- Fiona
Gadis ayu

Related Posts with Thumbnails