i k l a n

Tuesday, December 7, 2010

tahun baru hijriah 1432



tahun hijriah telah masuk ke tahun yang berikutnya. tahun yang lepas telah berlalu pergi. yang akan dihadapi adalah hari-hari berikutnya yang bakal kunjung tiba. itupun kalo nyawa masih melekat di badan.

tika ini aku sedang bercuti di kampung halaman. keadaan kat sini hujan tak henti-henti. mendung jek langit. air tangki rumah sejuk macam air batu. anak-anak buah aku mandi guna air panas.

citer pasal tahun baru hijrah ni sebenarnya banyak benda yang aku belajar. bukanlah citer-citer penghijrahan nabi muhammad saw semata-mata tapi citer bagaimana tahun hijrah ini wujud dan diwujudkan. aku juga baru perasan bahawa bacaan doa akhir dan awal tahun itu pun tak pernah dilakukan zaman nabi. namun ia adalah perkara yang tak salah sebab kita berdoa untuk kebaikan. selain itu, aku tahu pengiraan tahun atau bulan hijrah ni berasaskan pergerakan bulan. itulah antara hikmah pergerakan bulan mengelilingi bumi. begitu juga dengan kalendar masehi yang mengikut pergerakan bumi mengelilingi matahari. kedua2 pengiraan itu disebut dalam alquran. kedua-duanya sama penting namun bagi orang islam lebih banyak merujuk kepada bulan hijrah. apa lagi yang aku tahu adalah apa yang kita lakukan hari ini hendaklah berasaskan ilmu bukan ikut-ikut sahaja. bagi yang masih lagi muda tu xpelah nak ikut-ikut. tapi yang dah agak macho cam aku ni kena la amik tahu asbab sesuatu perkara itu dilakukan.

bila masuk bulan baru atau tahun baru ini memang tak leh elak dari soklan pe azam baru. persoalan pe azam baru tu bukanlah satu perkara yang patut diutamakan tapi yang perlu diutamakan adalah MUHASABAH. Muhasabah inilah yang akan menentukan kembali apakah langkah yang perlu diambil untuk hari-hari yang berikutnya. bagaimana dengan azam sebelum ini? bagaimana pencapaian kita sebelum ini? perlu ke azam baru jika yang sebelum ini belum masih sempurna? Muhasabah ni dalam bahasa moden keMelaYuan dipanggil analisis. jadi sudahkah kita membuat analisis. orang-orang kejuruteraan atau ekonomi memang sangat suka ngan analisis. so buatlah analisis. kalo bleh pasni jangan tanya lagi apa azam baru tapi tanya juga bagaimana azam yang sebelum ini.

AKU
tahun ni masih lagi meneruskan azam yang sebelum-sebelum ni. banyak yang masih lum tercapai dan dicapai. banyak perkara yang perlu dibaiki dan harus diperbaharui. tahun ini aku perlu gandakan usaha dan hasil. tahun lepas dah boleh membuahkan hasil tapi masih belum capai target. tahun ni aku kena ubah strategi, style, pemikiran dan mungkin juga penampilan. aku kena bertambah yakin dengan diri aku sendiri tanpa perlu dibayangi oleh bayang sendiri atau bayang orang lain. aku perlu tahu apa yang aku nak. aku perlu tahu apa yang tak perlu untuk aku. the most important thing, aku harap aku dapat istiqamah dengan semangat ini. lebih berani bertindak.

k dah cukup aku kali ini.
harga minyak n gula naik so kena tambah pendapatan sbbnya pasni dengan pastinya harga barangan akan meningkat gak.

nak pinjam kata-kata somebody ‎"Don't let your fears stand in the way of your dreams!"
kata aku lak.."fears..!! plz get out from my way..huh..!!!"

1 comment:

MuzzamMiL said...

[Quote] banyak yang masih lum tercapai dan dicapai. banyak perkara yang perlu dibaiki dan harus diperbaharui. tahun ini aku perlu gandakan usaha dan hasil. tahun lepas dah boleh membuahkan hasil tapi masih belum capai target. [/Quote]

Insya-ALLAH! Aku doakan yang terbaik untuk sahabat-sahabat aku, Ameen Ya Rabbal A'lameen.

Related Posts with Thumbnails