i k l a n

Saturday, February 26, 2011

Wasiat


Opss..agak gerun topik ini hari.
Aku selalu berlawak dengan kawan-kawan tentang wasiat.

“kalo ko dah mati nanti, ko nak wasiatkan apa kat aku..”
“pe kata kalo ko wasiatkan motor ko atau kete ko ker..”
“disebabkan ko takde pe2, pe kata kalo ko wasiatkan pendrive untuk aku..hehe”

Itulah perkara yang selalu aku joke ngan kawan-kawan bila sesorang kawan buat-buat gaya sakit. Benda ni tak terkecuali terkena kat aku kembali. Sometimes aku terfikir, betol jugak kan. Kalo aku mati apa benda yang aku leh wasiatkan selain motor comel, henfon motorola, laptop lenovo, hardisk samsung, cermin mata, beg sandang yang best, jam tangan aries gold atau apa lagi yer barang yang lebih berharga dalam hidup aku?

Serasa aku, aku tak punya begitu banyak barang berharga dalam hidup. Bagi aku apa yang berharga sekali adalah aku ada Allah dan rasulullah saw. Selain itu aku ada cik (panggilan mak aku) dan ayah serta kak, abe, kaktie, kakje, na, ipar-ipar ku, anak-anak sedara aku, sedara mara ku, sahabat-sahabatku serta sedara-sedara seakidah dengan ku. Perghh..panjangnyer

Kembali kepada topik perbincangan tentang wasiat, sebenarnya kalo boleh aku nak wasiatkan segala ilmu, buah fikiran, idea-idea, kemahiran dan perkara-perkara baek yang ada pada diriku ini kepada semua orang. Tapi mungkinkah ia menjadi suatu yang boleh aku lakukan? Susahkan...

Merasakan saat kematian itu terlalu dekat dengan ku, aku tidak boleh berlengah lagi untuk tidak melakukan kebaikan melainkan perlu dan wajib untuk aku melaksanakan perkara-perkara yang baik ini untuk aku tinggalkan sebagai tanda kenangan aku di dunia ini.

Ya Allah sejahterakanlah kehidupan ku di dunia ini dan di akhirat sana..amin ya rab

No comments:

Related Posts with Thumbnails