i k l a n

Wednesday, March 30, 2011

Aku hanya hidup hari ini


Hanya hari ini aku berkesempatan untuk mengatakan yang baik-baik saja
Tak berucap kotor yang menjijikkan
Tak akan pernah mencela, mengherdik dan
Juga membicarakan keburukan orang lain.

Hanya hari ini aku berkesempatan menertibkan rumah dan pejabat
agar tidak bersepah dan berantakan

Dan kerana hanya hari ini saja aku akan hidup, maka aku
akan memperhatikan kebersihan tubuhku, kerapian penampilanku,
kebaikan tutur kata dan tindak tandukku.

Kerana hanya akan hidup hari ini, maka aku akan berusaha
sekuat tenaga untuk taat kepada Rabb mengerjakan solat sesempurna mungkin.

Membekali diri dengan solat-solat sunat nafilah, berpegang
teguh pada al-quran, mengkaji dan mencatat segala yang bermanfaat.

Aku hanya akan hidup hari ini, kerananya aku akan menanam
dalam hatiku semua nilai keutamaan dan mencabut darinya
pohon-pohon kejahatan juga ranting-rantingnya yang berduri,
baik sifat takabbur, ujub, riya’ dan buruk sangka.

Hanya hari ini aku akan dapat menghidup udara kehidupan, maka
aku akan berbuat baik kepada orang lain dan menghulurkan
tangan kepada sesiapapun.

Aku akan menjenguk mereka yang sakit, menghantar jenazah,
menunjukkan jalan yang benar bagi yang tersesat, memberi
makan orang yang kelaparan, menolong orang yang sedang
kesulitan.

Membantu orang dizalimi, meringankan penderitaan orang yang
lemah, mengasihi mereka yang menderita, menghormati
orang-orang alim, menyayangi anak kecil dan berbakti kepada orang tua

LA TAHZAN – JANGAN BERSEDIH
Karya Dr. Aidh Al-Qarni

p/s: “jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita”
Ayat yang sungguh membahagiakan

No comments:

Related Posts with Thumbnails