i k l a n

Friday, March 25, 2011

bahana FITNAH

Dewasa ini kita sentiasa dikalut dan diserabutkan dengan berita-berita yang tidak pasti kesahihannya. Lalu kita pun pening pihak manakah yang benar dan pihak manakah yang betul. Lalu apakah tindakan kita? Adakah kita mempercayainya dek kerana ada pihak yang mempunyai bukti yang kukuh ataupun kita tidak amik kisah pun apa yang berlaku.

Sebagai orang islam kita sebenarnya begitu bertuah sebabnya kita ada panduan (guide) yang diberikan iaitu dari Al-Quran. Maka rujuklah al-quran bila berlakunya sebarang kekalutan, keserabutan dan kekeliruan. Dan seharusnya sebagai orang islam memang perlu merujuk kepada Al-quran dan hadis serta pandangan ulamak muktabar.

Jadi kali ini aku nak kongsi beberapa petikan maksud ayat dari kitab suci Al-Quran berkenaan gejala fitnah dan apakah perkara yang perlu kita lakukan bila didatangi dengan sebarang berita

Hukuman bagi orang menuduh tanpa dapat memberikan 4 orang saksi:


Perkara yang perlu dilakukan bila mendapat sebarang berita:


Bila mereka tidak boleh mendatangkan 4 orang saksi maka:


Allah sebenarnya lebih mengetahui yang benar dan salah:


Tindakan yang boleh dilakukan bila berita itu tiada kesahihan dan tiada kesaksian:


Ini adalah balasan yang diterima oleh orang menyebar fitnah:


Bila kita didatangi dengan sebarang berita dari seseorang maka:


p/s: Kalo kita tak nak masuk saham yang sama dengan orang yang membawa fitnah maka disarankan untuk kita baca terjemahan surah An-Nur yang banyak membicarakan tentang gejala tuduh menuduh dan jalan penyelesaian mengikut kaedah islam. Selain itu boleh juga merujuk kepada hadis dan riwayat kisah disebalik turunnya ayat dalam surah tersebut.

p/s: Ingat..!! kita tidak tahu perkara yang sebenar hari ini. Jadi janganlah kita bercakap umpama kita yang menyaksikan kejadian tersebut. Jika kita bercakap juga maka kita boleh dikenakan hukum qazaf iaitu sebatan 80 kali sebabnya kita tidak dapat membawa 4 orang saksi yang cukup syarat mereka itu boleh menjadi saksi. tapi kita tak pakai hukum islam mungkin kita terlepas hukum dunia tapi ingat hukuman di akhirat masih ada menanti sebabnya MATI ITU BENAR

Sekian

No comments:

Related Posts with Thumbnails