i k l a n

Friday, August 12, 2011

nota ramadhan 2.0


bulan ramadhan memang secara automatik akan dihubungkaitkan dengan bulan puasa dan bulan ibadat. biasalah puasa pula akan dikaitkan dengan lapar dan dahaga dan tidak lupa juga penat. kalau bahagian ibadat pula yang agak sinonim adalah solat sunat terawih. bagi yang rajin ditambah dengan tadarus alquran dan juga bangun malam untuk solat sunat atau istilah famous amosnya adalah qiamulail. ada satu lagi keistimewaan yang selalu diperkatakan adalah lailatulqadar. berikut beberapa notes yang aku nak kong si kong si kong si di sini :D

jadikanlah puasa kita sebagai ibadat bukan puasa sekadar adat

puasa yang semata-mata puasa tanpa diiringi dengan amalan sunat lain umpama makan nasi tanpa lauk pauk. agaknya kurang relevan untuk kita makan nasi saja tanpa lauk sedangkan lauk pauk tu telah sedia tersedia bersama nasi.

apabila kita makan dengan banyak akan membolehkan kita mengangkat beban yang berat namun belum tentu kita dapat mengangkat takbir untuk beberapa rakaat dengan sempurna. puasa pula mungkin akan menyebabkan badan tidak bermaya namun cukup gagah menyempurnakan semua solat wajib dan sunat 20 rakaat di malam hari secara berjemaah di masjid.

puasa itu melemahkan badan secara zahirnya namun menguatkan roh dalaman kita. umpama mengecas bateri yang 11 bulan dilenjang tanpa henti.

dibulan ini semua amalan akan digandakan ganjarannya oleh Allah swt. namun jangan dilupa semua kejahatan yang dilakukan dalam bulan ini berganda juga akibatnya di akhirat kelak..!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails