i k l a n

Friday, August 12, 2011

sarapan ramadhan


pagi tadi sempat solat subuh berjemaah di masjid walaupun hujan masih turun membasahi bumi wakaf bharu dari malam hari hingga lewat subuh. seusai berjemaah, kami para jemaah sama-sama bersarapan. eh..apa kebenda bersarapan di bulan puasa ni..!!

sarapan pagi
sarapan pagi kami pagi ini disediakan oleh seorang ustaz. nama penuh aku tak ingat. tapi salah seorang imam di masjid dalam daerah Tumpat. sungguh sedap dan berselera sekali lauk pauk yang dihidangkan sehinggakan rasa mahu ditambah-tambah lagi.

actually ustaz tu bercerita tentang perkara yang patut ditekankan dalam bulan ini selain menegur salah tanggapan umum masyarakat kita terhadap bulan ramadhan. rasanya korang pun dah banyak kali dengar. cuma aku nak kongsi satu kisah yang ustaz tu kongsikan.

sebelum manusia ini dicipta, Allah terlebih dahulu mencipta NAFSU. seusai nafsu dicipta, Allah bertanya kepada nafsu. "wahai nafsu..!! siapakah aku dan siapakah engkau" kemudian jawab nafsu "engkau adalah engkau dan aku adalah aku". dengan jawapan itu, lantas Allah telah memasukkan nafsu tersebut ke dalam neraka selama 1000 tahun. setelah 1000 tahun, nafsu dihadapkan semula kepada Allah. sekali lagi Allah bertanya nafsu "wahai nafsu..!! siapakah aku dan siapakah engkau?" jawab nafsu "engkau adalah engkau dan aku adalah aku". nah sekali lagi nafsu dimasukkan kembali ke dalam neraka selama 1000 tahun lagi sebelum dinaikkan untuk dihadapkan kepada Allah. namun jawapan nafsu masih sama. lantas Allah telah masukkan nafsu ke dalam neraka lapar dan dahaga. selepas keluar dari neraka lapar dan dahaga ini, nafsu dihadapkan kepada Allah. sekali lagi Allah bertanya "wahai nafsu..!!! siapakah aku dan siapakah engkau?" maka jawab nafsu "engkaulah Allah tuhanku dan aku adalah hambamu".

lihatlah betapa egonya nafsu walaupun dah dibakar dengan api neraka tetap tidak mahu tunduk kepada Allah tapi nafsu ini tunduk selepas diseksa dalam neraka lapar dan dahaga. jadi kita boleh hubungkaitkan bagaimana hikmahnya puasa ini membolehkan kita untuk mendidik nafsu bagi meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah swt.

p/s: dialog itu hanyalah bayangan penulis semata-mata
p/s: puasa hari ini dah masuk hari ke 12..!! sudahkah aku meningkatkan segala amalan dibulan yang digandakan segala ganjaran dari Allah

No comments:

Related Posts with Thumbnails