i k l a n

Tuesday, September 20, 2011

cikgu haji manaf


.: Aku berlindung dengan Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui dari gangguan syaitan yang terkutuk :.
:: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ::

hari ni hajat nak bangun seawal jam 5 pagi tapi..tapi..tapi..aku telah tutup alarm henpon dan tersedar semula jam 6 pagi. Alhamdulillah dapat bangun walaupun agak terlewat. wehh..awal-awal ni nak g mana? actually hari ni cikgu haji manaf nak datang. dia datang bawak ayie. dia cakap kat phone malam tadi nak datang pukul 8 pagi. aku pun mengalu-alukan kedatangan mereka. "silakan datang haji. demi kedatangan haji saya sanggup untuk pergi keje lewat". fuyyyoooo..!! terkezzuut cikgu haji manaf mendengarnyer.

seusai solat subuh, berzikir lebih kurang, aku pun bukalah pintu dan tingkap. supaya nanti diorang nampak keterbukaan kami menerima kedatangan mereka ke rumah. tepat je jam 8 pagi aku tunggu depan pintu. tapi tak muncul-muncul lak. last sekali aku pegi layan boys over flower jap (layan drama korea jap walaupun dah berpuluh kali aku dok ulang tengok).

hampir kul 9 jugak baru cikgu haji manaf ni sampai. kemudian diikuti oleh ayie. ayie masuk jek ke dalam rumah terus masuk dapur (buat cam rumah sendiri lak), panjat bumbung dan potong batang paip. habis bersepah rumah aku. pastu dok keluar masuk rumah. dah ler masuk rumah tadi tak bagi salam. dengan air yang tersembur keluar. pastu filter sinki siap dia buang. oiii..ko ni nape ayie..!!

malas nak melayan kerenah ayie, aku melayan cikgu haji manaf. dah tua dah orang tua ni. umur dah 70 lebih. tulang belakang dia ada 3 batang besi. harga masukkan besi tu RM18k. tapi sebab cikgu ni pesara kerajaan + dia ada menantu orang besar hospital tu maka kos dah jadik rm8k jek. (kalo tambah wayar, letak ECU, pasang RAM, programming sikit leh jadik robocop). sebab tu dia dah tak leh wat keje berat. nak duduk pun punyalah susah. cikgu haji manaf ni dulunyer sorang cikgu. sekarang dah pencen lah. dia penah jadi cikgu kat area segamat, kluang dan batu pahat. dalam dok pencen pun cikgu haji manaf ni aktif orangnyer. kat mana ada persatuan kat situ adalah dia (dia yang bagitau aku). dia juga pernah jadi imam. fuyyooo..mantap cikgu haji manaf ni. kemantapan cikgu haji manaf ni terselah lagi bilamana ada orang berebut jawatan imam surau tu dengan nya. kebetulan cikgu haji manaf ni pun dah tak berapa sihat dan kebetulan masa tu dia wat operation di perut maka susahlah dia nak jadi imam. so kes tu dia let go cam tu. ada la 2,3 kes berlaku tapi dia xnak amik kisah sangat.

dari citer pasal background, cikgu haji manaf tetiba sebut nama mat sabu. marah betul cikgu haji manaf dengan mat sabu. pastu dicerita kisah zaman komunis. kejahatan komunis. tak lupa juga dia menceritakan tentang seorang cikgu agama yang jadi ketua komunis dan ditangkap ditangan seorang ketua kampung menggunakan racun kecubung. (watak yang dia cerita tu sebenarnya mat indera tapi dia saje tak sebut ataupun memang dia tak ingat nama tu). tetiba dia masuk lak satu bab yang aku malas nak dengar dan layan. sebabnya aku dah dengar citer tu berkali-kali...!!! (plzzzzz cikgu haji manaf jangan diulang lagi cerita itu. ia sungguh sadiss..sadis utk sy mendengar nyer..gumam aku dalam hati). asyik-asyik citer yang sama saja dia ulang setiap kali kitorang bertemu. lagi-lagi bila bercerita tentang orang muda, bagaimana pengalaman dia dengan kisah mendidik anak bangsa. bukan aku tak nak dengar tapi sebab dah berkali-kali dengar so cam muak, nak muntah, loyar perut....uuwwwweeekkk..

memang siot kalo aku katakan yang aku wat satu tindakan lain. iaitu aku memikirkan suatu yang seronok macam berfikir tentang makanan (erk...ni xdelah mengeliurkan sangat untuk aku), fikir tentang kenangan lama, tak pun ingat balik aksi johnny english..hahaha..lawak-lawak..so aku dapat hilangkan rasa muak mendengar kisah cikgu haji manaf yang berulang kali berkongsi cerita yang sama.

hampir dua jam aku melayan cikgu haji manaf dan ayie. si aimullah pula membuta dalam bilik. siot jek mamat tu. ngam-ngam cikgu haji manaf keluar rumah baru dibuka pintu bilik..!! damn..!!

nama watak:
cikgu haji manaf sebagai tuan rumah 


ayie sebagai tukang paip (baiki paip kat sinki dan tangki air)

aimullah sebagai budak besar merangkap housemate yang berbadan besar serta berbulu (maaf aim mengutuk ko kat sini..kih3)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------->>>>>>>>>>>>

kenapa aku tegaskan kat sini nama cikgu haji manaf..!! sebabnya malam tadi masa dia buat call dia memperkenalkan dirinya sebagai cikgu haji manaf. aku mulanya terdiam jap. sape cikgu haji manaf..?? tapi bila dengar suara orang tua terus teringat tuan rumah.

cikgu haji manaf: 
biasanya aku panggil orang haji manaf or cikgu manaf jek. tak pernah pulak aku panggil orang cikgu haji manaf. so ingat..!! dia mempunyai dua pangkal nama tambahan di situ. CIKGU dan HAJI. sumtimes memang ada orang yang akan terkilan bila tertinggal pangkat depan namanya. tapi bila memperkenalkan diri rasanya tak perlulah meletakkan pangkat yang penuh sebegitu. 

ps: Di sana nanti kita semua sama. tak ada lagi panggilan encik, cik, tuan, puan, dato', datin, datuk seri, datin seri, tan sri, tun, prof, haji, sarjan, kapten, bhai, bibik. kalo nama muhsync tu tetap dipanggil muhsync jugak..!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails