i k l a n

Monday, September 19, 2011

monday bluess


.: Aku berlindung dengan Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui dari gangguan syaitan yang terkutuk :.
:: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang ::



hari ini dalam sejarah aku bangun pagi-pagi bersiap pergi keje. aku ada keje ker? soalan yang aku sendiri tak ada jawapan. tak apa yang penting SEMANGAT..!! keluar rumah pastu melepak kat library. kat situ leh dapat wifi free plus ngan aircond. best untuk lepak lama-lama. sekarang ni dah tak ramai orang yang kenal aku. maklumlah super duper triple senior. lagi pun sekarang dah tak aktif ngan aktiviti dalam kampus. tapi best gak..mmg xde orang kisah la pasal aku..wooaahhoooo..!!

hari tu aku dapat jadual mengajar lab. sekali tengok lumayan seyyhh sebab dapat mengajar 24 jam per week. tapi sekali dapat call yang aku hanya dapat 6 jam jek per week sebab status aku masih lagi student. gila banyak tu mengurang. agak-agak la kalo student pun. aku bukannya ada kelas nak kena attend. aku hanya dok tunggu nak viva je ni. citer pasal viva ni pun satu hal gak. sejak aku balik ke sini, aku cuba menghubungi pegawai yang terlibat menguruskan viva. sekali akak tu cuti bersalin daa n replace orang lain. pastu aku cuba lak contact orang baru tu tapi sampai ke hari ini aku tak dapat bercakap. alasannya yang aku dapat adalah dia attend seminar, dia ada kursus, dia pergi jamuan makan (ada ker..!!) dan hari ini dia bercuti. damn..!!

takpe..aku ok jek. aku masih lagi tersenyum sambil tangan menyiapkan lagi CV utk dihantar ke company yang memerlukan engineer. aku masih ingat lagi kata-kata kawan aku "keje ngan kakitangan kerajaan memang macamni". lagi pun rezeki bukan diorang yang bagi..!!

sambil dok layan status update fb, tetiba kawan lama lak muncul. lama jugak aku tak dengar citer budak ni. setiap kali chat kata nak jumpa tapi sampai sekarang tak jumpa-jumpa lagi. tapi hari ini insyaAllah akan berjumpa jugak ngan mamat ni. tapi itu bukan isunyer. isu yang best adalah dia nak MERISIK aku..!!! oiii...pe kes ni. sungguh-sungguh pulak tu. siap bagitau yang dia betul-betul serius untuk merisik aku untuk adik nyer. mak dia asyik-asyik dok tanya pasal aku. ini dah kali ketiga kes yang sama berulang. banyak betul aku ni dok menawan hati mak orang. nasiblah bukan mak orang yang nak kawen ngan aku. 

serba salah jugak ni..camnilah beb. aku masih belum mendapat sebarang petunjuk (macam main teka teki lak). so aku pun tak terfikir pasal kawen sangat pun. kekadang tu ada la jugak time angin masuk badan dari arah utara ke selatan walaupun aku pakai baju cam nak g kutub selatan. ko suruh je lah adik ko tu wat istikharah. aku ni pun selalu gak istikharah (kekadang miss gak). tapi petunjuk yg aku dapat bukan pasal kawen tp pasal benda-benda lain tentang kehidupan aku. tak yah lah nak bagi no phone ke apa. sebab aku tak nak letakkan sebarang harapan walaupun sebesar zarah yang bersaiz nano meter. 

lagi citer..
tetiba aritu kawan lama jugak chat kat fb n minta bantuan untuk edit slip gaji. aku ni bab meng'edit' memang bolehlah diharap. walaupun xdelah teror tahap super gaban mahupun ultraman. pendekkan citer aku pun editlah slip gaji tu dengan jayanya. siap dapat pujian lagi dari kawan aku tu. gaji tu perlu dinaikkan sebanyak rm1300. banyak tu bhai..!!! tapi kan selepas tu aku rasa bersalah sangat-sangat. aku dah terlibat dalam kes penipuan ni. astaghfirullahhalazim...terus aku istighfar banyak-banyak. rasa bersalah lak sebab aku gunakan kepandaian aku tu untuk menipu. yelah...kira menipulah tu. dan dikira sebagai mengambil hak orang lain yang sememangnya bukan hak milik kita. tak leh tido malam beb. walaupun aku tak amik upah pun untuk settlekan benda tu. last aku buka email, hantar kata-kata nasihat. dan minta supaya dia memikirkan semula keputusan menggunakan slip gaji tipu tu. lagi pun dia ni sahabat baek aku jugak satu ketika dulu. sahabat yang baek bukan setakat menyokong tapi menegur apa yang salah. aku tak nak kawan aku masuk neraka. dan aku tak nak sebab kemahiran aku jugak kawan aku masuk neraka bersama aku. insaaffffffff (solat taubat cepat-cepat)

perjalanan hidup masih panjang. kalo hayat didunia ni mungkin dah tak lama tapi kehidupan selepas itu tiada pengakhirannya. aku tak kisah gaji aku kecik dan sedikit asalkan ianya dari sumber yang halal. yang aku cari hanya redha Allah. 

nikmat di dunia ini sedikit cuma. umpama air yang melekat dari celupan tangan di dalam tasik luas. seksa di dunia jua begitu. seksa diakhirat tiada definasi lagi..!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails