i k l a n

Sunday, September 11, 2011

inspirasi jamban

uuweeekk...jijik betul tajuk post kali ini.

alaaa..tak yah korang jijik sangat. lagi pun kat situlah kita masuk setiap hari. paling tidak pun seminggu sekali. itu pun dah tahap gaban. normal life sekali sehari lah. yang berkali-kali-kali-kali sehari tu pulak untuk yang abnormal. lagi-lagi dimusim rumah terbuka dan sambutan aidilfitri yang tak pernah habis (raya aidilfitri tu kan sehari jek)

bercerita tentang inspirasi ni takde kena mengena sangat ngan nama blog ni. cuma nak bercerita tentang tempat mendapat inspirasi atau idea atau ilham atau atau atau...ok tu je. bila diajukan soalan seperti ini

bagaimana anda mendapat inspirasi?

apa jawapan korang? sudah tentu ada pelbagai jawapan yang diterima. ada yang jawab dari...

rasulullah (yang ni paling agung)
al-quran (perghh...sejuk perut mak mengandung)
ibubapa (alhamdulillah)
pemimpin dunia (bakal pemimpin negara)
sejarahwan (bukan kaki ampu)
buku motivasi (mesti nerd)
kawan (u r my friend)
blogger (inspirasimuhsync ker..?)
kisah dan pengalaman (ce citer)
alam semesta (subhanaAllah)
dan lain-lain lagi...(apa lagi ye..)

kekadang tu bukan satu je sumber inspirasi kita. ia mungkin gabungan dari yang disebutkan di atas. tapi berdasarkan pengalaman aku. ada satu cara mendapatkan inspirasi yang agak unik dan ramai orang tahu tentang ini iaitu mendapat inspirasi dalam JAMBAN. uuweeeekkk..!! okey...sopan sikit dalam tandas. tak kisahlah tandas besar ke kecik.

setakat ni aku dah pernah jumpa beberapa orang yang mendapat inspirasi dari tempat berkenaan. salah seorang yang aku jumpa semasa kursus intensif sebagai unit trust consultant. masa tu kami bersaing dikalangan peserta untuk mendapatkan sale yang tertinggi. nak dijadikan cerita, sale mamat ni biasa-biasa saja. disebabkan persaingan tersebut maka mamat ni pun masuklah tandas. pikir punya pikir maka dapatlah idea bagaimana dia dapat tingkatkan sale. dan memang itulah yang terjadi. akhirnya mamat ni menjadi the higher personal sale untuk kursus tersebut dan tentulah mengalahkan aku.. oh no..!!! dalam ucapan dan perkongsian malam pengumuman tersebut. dia berkongsi berkenaan inspirasi jamban tersebut..!!

sekali lagi uuwweeekk..!!

dah takde tempat lain lagi ke nak dapat inspirasi. beb..!! sebenarnya aku sendiri banyak mendapat inspirasi dalam tandas ni. kali ini aku sebut tandas ye :D bila masuk dalam tandas je macam-macam inspirasi aku dapat. kekadang tu bersemangat giler dok dalam tandas tapi bila keluar je tandas semua tu hilang. biasanya inspirasi yang aku perolehi terdiri dari pelbagai perkara seperti untuk perniagaan, motivasi, kreativiti, apa lagi ye. ok cukup..!!

sekali lagi..dah takde tempat lain ker? kenapa tandas? aku pun pelik kenapa la tandas menjadi tempat yang mudah untuk mendapat inspirasi. aku pun tak pernah kaji. ada sesapa yang ada jawapan?? sila share ok. jangan kemuk atau kedek atau kedekut sangat..hehe

adakah faktor persekitaran tandas yang sejuk dan dingin menjadi faktornya. jika ia berkaitan dengan teori sains, udara panas akan mengalir ke arah tempat yang lebih sejuk. atau dalam kata lain dari suhu tinggi ke suhu yang rendah. dengan itu ia menyebabkan suhu badan kita menyamai dengan suhu persekitaran. jadi masa itu badan kita dalam keadaan yang lebih relaks. tapi apa logiknya dengan inspirasi?

ada juga pendapat yang mengatakan bahawa masa tu kita fokus tentang satu perkara sahaja iaitu untuk membuang sisa toksik. proses pembuangan itu tidak membabitkan kawalan otak sedar. ia adalah fenomena luar kawal yang terjadi dari tindakbalas refleks tubuh badan. jadi masa itu otak sedar kita tengah relaks maka dari situlah kita mendapat lebih banyak inspirasi. hurm...mungkin jugak..

dari segi fakta...tandas merupakan tempat yang mungkin akan jadi paling bersih atau paling kotor (sumber aku pun tak ingat). ia akan jadi tempat paling bersih jika orangnya adalah pembersih. maklumlah tandaskan ada banyak bakteria. maka untuk seorang yang pembersih memang elergi sikit dengar nama bakteria ni. jadi dia akan berusaha 120% untuk membersihkan tandas. bagi yang jenis tak kisah sangat maka tempat tu akan jadi tempat yang paling paling paling kotor. somtimes kekotoran itu tak nampak dek mata yang melihatnya. samada ia kotoq dengan bakteria yang of course bersaiz mikro dan satu lagi kekotoran yang nampak dengan hidung..!! what? hidung..!!! yelah..kekotoran bau. kekotoran bau ni takde lagi alat yang boleh sukat. penafsiran adalah berdasarkan kemampuan hidung masing-masing. (betapa lemahnya manusia).

ok cukup..!! kembali kepada tajuk



sejauh mana ia berhasil?
berdasarkan pengalaman kawan-kawan ada yang berhasil dan ada yang tidak. of courselah..!! berhasil atau tidak tu bergantung kepada individu itu sendiri yang buat atau tidak. kalau yang buat sungguh-sungguh confirm berhasil. tak kiralah inspirasi jamban sekali pun. lagi sekali uuwweeekkk..!!!

antara korang percaya atau tidak post kali ini adalah inspirasi dari JAMBAN..!!!

UUUUUWWEEEEEEEKKKKKKKK

memang berhasil

:P

ps: kalo jamban macam ni memang berHASIL

No comments:

Related Posts with Thumbnails