i k l a n

Thursday, November 17, 2011

ketandusan idea

selamat sejahtera ke atas kamu semua yang datang berkunjung di sini.

semenjak dua menjak ni aku macam ketandusan idea untuk menulis. mungkin kah ia disebabkan oleh ketidaksiapan dalam kerja-kerja membaiki thesis. ataupun mungkinkah ia akibat dari virus ketidakrangsangan otak yang makin menjadi-jadi. tapi aku peduli apa. yang penting aku cuba jugak menulis sesuatu dan cuba menyampaikan perkara-perkara yang baek untuk semua orang.

dalam era ketandusan idea menulis entry ni maka perkara yang aku boleh buat adalah menjadikan setiap entry umpama diary. benda ni dah lama berlaku. kalo korang perasan pn beberapa entry lepas aku banyak tulis diary harian. jadi untuk kali ini aku telah mengambil langkah drastik yang sama.

desawarsa ini juga aku sibuk dengan tugasku sebagai pengajar makmal. disebalik mengajar tidak ketinggalan tugas untuk memeriksa segala laporan hasil bedah siasat student-student tentang mesin, peralatan dan juga radas makmal. untuk makluman korang, aku ada 35 orang student untuk part 1 semester ni. so sepanjang part 1 ni diorang akan menjalankan 5 ujikaji. diakhir part 1 aku ada sebanyak 175 jenis laporan. semua laporan ni perlu diperiksa untuk diberikan markah. berdasarkan fakta kes-kes lepas, ada kalangan pengajar yang mengumpulkan semua laporan tersebut maka bilangan laporan yang perlu diperiksa akan menjadi berganda lagi samada berganda kuasa dua atau kuasa tiga bergantung kepada berapa banyak group yang dikawalselia oleh setiap pengajar. jadi bila dah bertimbun-timbun, kaedah pemeriksaan laporan ada yang menggunakan kaedah timbang kati (timbang berat). kaedah yang aku rasakan cukup kejam..huhuhu. bagi aku pulak yang terlalu baek hati dengan student ni aku bagi markah berdasarkan tajuk yang ada dalam skop penilaian. maknanya aku akan belek setiap muka dan biasanya yang aku baca adalah bahagian kesimpulan. disitulah aku tolak markah atau aku bagi markah full.

baiki thesis apa citer? masih lagi dalam proses..muhsync ko tau tak yang dah lewat ni. dah nak hampir sebulan. opsss...ye ek nak hampir sebulan dari tarikh viva aritu...huhuhu..aku tak perasan. nanti pasni ko sibuk pulak nak wat preparation mengajar kursus diploma. adoiii...nape aku macam baru perasaan ek. lalaiiiiiiiiiii..this weekend kena siap jugak. next week dah kena hantar kat penyelia aku.

semalam yakni merangkap hari rabu 16hb november. tetiba aku kena jadik pegawai pengiring untuk mengiringi student buat lawatan ke sebuah kilang sawit di kulai. dengan ketiadaan perasaaan aku pun pergilah ke sana. anyway nothing special yang boleh aku citer. cuma yang aku boleh tengok gelagat student zaman sekarang yang tak teruk pun tapi seakan tiada sikap tanggungjawab atau cuba bertanggungjawab. kalo boleh semuanya diletakkan atas bahu orang yang memang bertanggungjawab dalam hal tersebut. erk....macam pening lak ayat aku ni. senang citer camni. mentang-mentanglah sesuatu perkara yang terjadi tu bukanlah tanggungjawab dia maka dia cuba lepaskan kepada orang sepatutnya sedangkan pada hemah pemikiran aku yang sentiasa berfikir ni perkara tersebut boleh diselesaikan sendiri tanpa perlu ko bersusah payah menyusahkan dan mempayahkan orang lain.

fb aku dah malas nak update sangat. tak tahu lah nape. aku dah taknak update perkara remeh temeh n nak bagi satu dunia tahu. contohnya ketika aku sakit perut maka aku pun tulis kat situ "perutku sakit ini hari". maka satu dunia pun tahulah yang aku sedang sakit perut. menurut orang yang bukanlah pakar tapi tahap kematangan yang lebih dari aku. status sebegitu menjelikkan, suatu yang menggelikan hati, sometimes ia suatu yang nonsense, tiada faedah, tidak matang, menampakkan kekosongan fikiran, tiada idealism yang bagus, boleh juga dikategorikan sebagai orang yang mempunyai kecelaruan emosi dan yang lebih teruk ada yang mempunyai unsur riak, takabbur, kesombongan, kedangkalan serta membuat dosa secara tidak langsung. ohh..kalo macamtu tak payah ada fb lah..!! erm..itu jalan yang terbaek. tapi kenapa tidak gunakan fb ni sebagai keadah berdakwah. alimlah pulak..!!! nope maksud aku menyampaikan sesuatu info yang baek-baek..ok yang ni boleh terima sikit. boleh ditambah juga sebagai tempat perbincangan tentang sesuatu isu. ohh..yang ni memang terbaek..!!


okeyhhh...sekian laporan terkini saya, bersiaran langsung dari bilik penyelidikan makmal automotif.

gambar ni diambil ketika sedang naik moto nak balik rumah, masa ni baru je lepas hujan. cantik sungguh alam ciptaan Allah. begitu indahnya alam ini setelah dibersihkanNya dengan air hujan yang menurunkan beribu rahmat..maka katakanlah ALHAMDULILLAH (segala pujian untukmu Allah)

No comments:

Related Posts with Thumbnails