i k l a n

Tuesday, November 15, 2011

pilihan untuk bahagia

kita punyai pilihan tapi kita sudah tiada pilihan.

kita perlu rasa sangat bahagia sebab kita telah diberi kebebasan. dalam erti kata lain adalah merdeka. bukan seksualiti merdeka dan bukan juga kebebasan dari penjajah tapi kebebasan dan kemerdekaan oleh Allah swt. jika nak dibandingkan dengan makhluk Allah yang lain seperti pokok ke mereka terpaksa patuh kepada sunnatullah untuk tetap berdiri di situ berhujan panas. betapa Allah itu Maha pengasih dan penyayang kepada kita telah memberi kebebasan itu. namun apakah pilihan yang kita pilih? adakah pilihan itu akan membawa kita ke syurga Allah?

sebagai umat islam yang beriman, dalam banyak-banyak pilihan yang ada dalam kehidupan dunia ini kita sudah tiada pilihan selain dari memilih jalan Allah swt. dalam memilih jalan Allah swt pula terdapat banyak pula kenderaan yang boleh dinaiki untuk menuju kepada keredhaan Allah swt pula. bagaimana bentuk dan jenis kenderaan kita itu samada yang jenis laju, perlahan ataupun perlu berjalan kaki sekalipun itu bukanlah persoalannya. yang lebih utama adalah hati kita dalam menuju keredhaan Allah.

maklumlah antara kita ni ada yang dapat pendedahan ilmu agama dari kecil lagi, ada yang dapat masa kat sekolah saja, ada pula yang dapat hidayah bila dah tua dan ada yang dah nak mati baru betul-betul insaf. ada yang boleh baca quran laju, ada yang pelan-pelan, ada yang merangkak dan ada yang masih mengeja. ada macam-macam ragam. jadi di mana sekalipun level kita, jika kita memilih untuk berada di jalan Allah swt dan matlamat kita adalah untuk mendapatkan keredhaan Allah swt maka insyaAllah kita akan tersangat bahagia di akhirat kelak

marilah menuju jalan yang bahagia :D

No comments:

Related Posts with Thumbnails