i k l a n

Saturday, November 5, 2011

nota perjalanan

semua tulisan ni disalin semula dari status pendek di phone semasa dalam perjalanan pulang ke kampung sempena menyambut raya aidiladha. alkisahnya bermula bila aku sampai di stesen keretapi kluang seawal jam 7 malam. keretapi dijadualkan tiba jam 9.21malam. serius lama aku dok kat situ sambil memerhatikan gelagat orang ramai di stesen tersebut. disebabkan boring yang keterlaluan, tetiba aku teringat untuk tulis situasi yang aku alami dan ia bermula dengan...

ada sorang budak pempuan ni dia dok kat kerusi panjang. pastu datang lagi 2,3 orang budak pempuan lain dok tepi dia. budak-budak yang baru duduk tu dok borak sesama diorang je lah. yang budak pempuan tu pulak leh dok diam je kat tengah2. kalo aku lah kan..borak jelah ngan diorang. leh wat hilang boring. sebenarnya masa tulis ni aku tengah borim giler.xtau dah nak watpe. sebelah aku orang india dok borak laki bini. aku lak dok borak ngan keypad :D

naik keretapi nanti plan awal aku nak sambung repair thesis. tapi cam bahaya lak dok buka laptop dalam train. maklumlah masa aku nak ke tandas ke sape pulak yang nak tolong jaga. so tukar plan. masa ngah borim tunggu train ni aku rasa cam penat dan letih. plan aku bertukar menjadi tido sepanjang perjalanan. ok kte tengok nanti leh tido ke tidak

perkara yang paling risau sekali bila naik kenderaan awam untuk perjalanan jauh adalah "adoiii sakit perut". kalo dalam train takpelah sebab ada tandas tapi tak selesa beb buang dalam tu. haru..!! jalan terbaek adalah makan awal dan buang awal. memilih makanan yang tak pedas dan makan sekadar kenyang. alhamdulillah takat ni tak pernah lagi kena kejadian yang tak diingini tersebut

masa ni lah terfikir nak kena tukar phone yang ada 3G. walaupun dok setempat tapi pemikiran aku dapat merayau ke seluruh pelosok dunia. at least aku leh update status terkini kat dinding muka buku. kl screen besar sikit leh terus update blog. tapi itu kalo ada. skg ni aku taip jelah segala perkara yang ada dalam pemikiran dan nanti dah sampai umah aku taip jela balik

keadaan borim agak sedikit release bila ada train destinasi lain singgah. leh tengok gelagat orang ramai yang turun dan naik train. sistem ktmb yang jelas tradisional dan yang paling gumbira kat area stesen adalah kanak2. tak taulah nape budak2 ni suka sangat ngan keretapi selain betapa panjangnya stesen tersebut iaitu sepanjang keretapi yang panjang

unsur tradisional ktmb nampak jelas pada train, stesen, malah sistem juga. sistem pembelian tiket adalah berkomputer tapi selalu "hang". aku nak beli tiket terpaksa beratur 2 kali. eh nampaknya aku juga berunsur tradisional sebab masih beli tiket dengan cara lama yakni beratur di kaunter. actually bukan aku saja nak beratur tapi sebab duit dalam akaun tak cukup untuk beli tiket online (alasan terhebat abad ini)

dok kat stesen keretapi kluang ni memang menggamit kenangan. huh kenangan lama datang bertandang. peewwwiittt..xpelah. kenangan itu kan suatu yang indah. kalo takde kenangan tu nanti takde benda lak untuk dikenangkan. so thank to Allah for Allah blessing

kat sini leh tengok gelagat budak couple, pasangan suami isteri, budak2 bujang, anak2 dara yang dressing tak hengat, ada yang selekeh nak mampus, rockers, blues, kat sini gak ada pelbagai bangsa (cina, melayu, india). walaupun sekarang ni bersepah kereta dijalan raya namun tiket bas, train dan kapal terbang tetap habis terutama d musim raya

beg suatu yang pasti. kalo tak besar mesti kecik. so leh tengok ada yang jenis beg hiking, ada yang cam jemaah haji, ada yang galas, beg tangan, bimbit, dan tak kurang gak beg plastik. yang bawa besar gedabak tu cam dah tak nak balik sini semula.yang bawa sikit tu may b nak g dekat jek. itu semua telahan aku jek

opsss..! aku sangat tak suka bau benda ni. bau tu cukup menyakitkan hidung dan menyebabkan aku batuk. ia suatu bau yang busuk..!! katakan tak nak kepada perokok. oit ini tempat awam..bertamadun la sikit

Ya Allah..!! train penuh ngan manusia. nak naik pn dah xbleh sebab orang dah penuh sampai ke pintu.nak buka pintu pn tak dapat. nak jalan ke seat aku pn susah giler. nasib ler aku ni slim leh nyelit2. diorang ni takde tiket. so main aci naik n asal sampai destinasi. harap perjalanan aku selamat dunia akhirat malam ni

panas...keadaan dalam train ni panas giler. aircond tak yah citer. tingkap dah dibuka sikit. tapi tetap tak dapat rasa udara. keadaan bertambah kritikal bila badan manusia juga keluarkan haba. tetiba teringat tentang panasnya api neraka. beb ni baru panas tak rasa aircond, udara tak mengalir dan haba sesama manusia. itu pn dah tak tahan. ya allah jadi kan aku hamba mu yang engkau redhai. amin

mula2 berdiri semua muka masih lagi ceria. pempuan semuanya putih berseri lagi. dah separuh perjalanan muka masing2 mula monyok. kaki dah tak tahan berdiri. punggung mula singgah tepi seat orang. armrest tak terkecuali jadi mangsa. lantai pn dah jadi cam tempat berkelah. yang tak leh blah dalam sesak camni pn  masih ramai yang tak reti nak dok diam. dok ke hulu hilir. dihujung perjalanan yang putih dan mula menggelap, yang berseri dah kepenatan, menguap pun dah jadi panjang. tudung dah senget benget.

aku sampai ke rumah dengan sekuntum senyuman. segala peristiwa berjaya direkodkan. yang lagi best dapat makan nasi kerabu + daging bakar. nyummyyy...sedap oii..

No comments:

Related Posts with Thumbnails