i k l a n

Tuesday, January 3, 2012

duit poket

salam untuk semua.

hye 2012. entri pertama untuk tahun baru.

hari ini bukak mata dengan agak malas sebabnya tak berapa sihat. dari malam tadi lagi tanda-tanda badan tak sihat muncul. so malam tadi minum air suam banyak-banyak. lagi pun rasanya badan kekurangan air. Alhamdulillah, pagi ni agak okey dan masih lagi boleh bangun menunaikan tanggungjawab sesempurna mungkin.

dalam dok bersiap nak keluar rumah, sempat bukak tv tengok rancangan MHI. diorang dok sibuk citer perkara baru terutamanya tentang pelan transformasi kerajaan dan pengumuman bajet 2012 yang banyak memberi manfaat kepada rakyat supaya rakyat jadi makin banyak bergantung kepada kerajaan. dalam banyak-banyak citer tu, tidak ketinggalan citer pasal persediaan untuk ibubapa kepada anak-anak yang baru besekolah.

bab citer pasal sekolah ni, tetiba fikiran melayang sekejap ke zaman persekolahan. betapa cute mutenya aku masa kecik dulu..ooppss..!! actually aku teringat masa darjah 1 dulu aku bawa duit RM0.20. mak cakap "beli RM0.10 dan baki RM0.10 tu simpan" (of course la ayat tu aku ubah suai dan mak aku bercakap loghat kelate). masa tu darjah satu pada tahun 1991.

masa berganti masa, umur semakin meningkat, dari takde jam dah mula pakai jam, dari tak pandai membeli dah pandai nak beli lebih-lebih, dari takde kawan dah bertambah-tambah kawan....begitulah masa berlalu. dari duit poket RM0.20 bertambah jadi RM0.30 dan RM0.50. naik sekolah menengah duit poket ditambah lagi kepada RM1 dan naik lagi RM2 dan yang terakhir iaitu masa di tingkatan 5, mak bagi RM10 untuk 1 minggu. masa tu aku dah mula belajar urus duit. sebab masa tu gak aku langgan akhbar (akhbar dalam darjah-dapat harga murah berbanding pasaran), duit untuk minyak motor, repair moto kalo ada rosak (dah ada lesen motor jadi bolehlah bawa motor), duit untuk makan petang dan aktiviti. maklumlah masa tu jadi pengawas sekolah. macam-macam aktiviti ada. tapi RM10/week kekadang tu masih juga tak cukup.aaiiisssshhh....

bagaimana pulak dengan menabung?
masa awal-awal kenal duit, memang rajinlah menabung. masa duit poket RM0.20 tu memang setiap hari dapat simpan RM0.10. lagi seposen tu aku beli keropok je waktu rehat. lagi pun kat rumah pagi-pagi dah sarapan yang berat-berat. nanti dah tengahari kat rumah mak dah siap masak. so takde hal sangatlah kalo makan keropok je (patut lah kurus..!!). balik ke bab menabung. memang tiap-tiap hari akan bawak balik duit masuk dalam kotak (menabung dalam kotak). pastu sebab duit syiling, memang nampak banyaklah. itu belum masuk bab cari duit syiling kat bawah rumah sebagai aktiviti dihujung minggu. so kumpul punya kumpul. satu hari ini  aku cubalah bukak kotak tu balik nak tengok duit. aku pun mulalah kira. kira punya kira, aku dah ada RM100. fuyyooo banyak tu..!! tetiba dahi aku kena tepuk ngan sepupu. "apa daa...itu baru RM10 laa..!!!". aik...punya banyak duit ni baru RM10 ker? hahahaha...memang masa tu aku tak reti kira duit plus ngan agak confius ngan number. tapi itu semua awal-awal jek. bila dah makin besar, dah makin pandai kira duit dan kenal duit yang merah  dan biru dah tak kenal tabung duit. duit poket makin bertambah tapi makin sikit yang masuk tabungnya..!

Proses yang berlaku adalah suatu proses naturalisasi yang berlaku dalam kehidupan. kesan inflasi menyebabkan nilai duit kita semakin lama-semakin kecil. apalah agaknya anak-anak kita dapat beli dengan duit RM0.20? tapi bila dilihat secara peratus. aku hanya guna 50% dan 50% lagi disimpan. cuba bayangkan jika ia dapat dikekalkan dari dulu sampai sekarang. itu cerite yang agak ideal barangkali.

tinggalkan cerita yang dulu, kembali ke saat ini.

berapa duit poket kita?
berapa yang kita belanjakan?
berapa pula yang kita tabungkan?

p/s: dulu aku jadi agen pertukaran duit syiling kepada mak aku
p/s: sekarang ni duit poket bulanan aku akan ditolak siap-siap secara automatik ke dalam beberapa tabung tertentu
p/s: jangan lupa juga untuk tabungan akhirat




No comments:

Related Posts with Thumbnails