i k l a n

Tuesday, March 6, 2012

rosak dan merosakkan


Rosak dan merosakkan

Rosak dan merosakkan ini boleh dikategorikan sebagai agen perosak. Kalo budak-budak sains teknologi leh panggil golongan ini sebagai virus. So kalo ia adalah agen perosak dan virus maka ia harus dihapuskan..!! tapi bagaimana kita nak hapuskan manusia?

Golongan ini memang susah untuk dikenalpasti. Kalo dalam islam golongan sebegini dipanggil golongan munafik. Gejala ini banyak berlaku dalam masyarakat. Banyak juga berlaku di tempat-tempat kerja. Biasanya berlaku dalam kelab-kelab gosip.

Mereka ni sebenarnya tak puas hati dengan sesuatu perkara dan benda tu pulak diheboh-hebohkan kepada orang lain supaya orang lain pun turut sama tak puas hati. Maka benda ni pun tersebarlah kepada seluruh kelompok kumpulan itu. Akhirnya wujudlah banyak ketidakpuasan hati dalam kumpulan tersebut. benda ni jugak akan merebak kepada golongan yang baru masuk kumpulan tersebut.

Tapi golongan rosak dan merosakkan ini memang tak boleh dihapuskan dan sangat susah untuk dihapuskan. Melainkan semua kembali ke jalan Allah dan beriman dengan sebenar-benar iman.

Setiap diri (yang berjiwa) mesti merasai mati, kami akan uji kamu dengan kejahatan dan kebajikan, sebagai satu ujian, kepada kami kamu akan dikembalikan (al-anbiyaa | 35)

Dan kami letakkan neraca yang adil pada hari kiamat, maka tidaklah dizalimi seseorang sedikit pun. Jika usahanya seberat biji sawi, nescaya kami hadirkan juga, cukuplah kami yang menghitungnya (al-anbiyaa | 47)

Rosak dan merosakkan sangat merugikan organisasi tersebut.
Biasanya golongan ini tidak maju dan tidak ke mana.
Kata lawan untuk golongan ini adalah “BERUBAH DAN MENGUBAH”

No comments:

Related Posts with Thumbnails